Jordbruk Marknad

Marknadsombudsmannen
uppmanar livsmedelskedjan
att skapa kostnadsindex

Livsmedelsmarknadsombudsmannen har publicerat ett förslag vars syfte är att få aktörerna i livsmedelskedjan att med snabb tidtabell utveckla flera kostnadsindex för livsmedelskedjan.

Ett index är ett relationstal, med vars hjälp man kan följa med den sammanlagda förändringen av flera faktorer över tid. Det kan uttrycka förändringen i vilka mätbara saker som helst. Konsumentprisindexet visar till exempel prisutvecklingen för varor och tjänster och det används för att mäta inflationen.

Kostnadsindexen för livsmedelskedjan skulle beskriva kostnadsutvecklingen inom livsmedelssektorn. För att beskriva utvecklingen behövs flera index, eftersom kostnadsstegringar till exempel påverkar de olika produktionsinriktningarna inom jordbruket på helt olika sätt. Dessutom finns det stora skillnader i kostnadsstrukturen mellan de livsmedel som produceras i industrin.

De föreslagna kostnadsindexen kunde utnyttjas till exempel då kostnaderna inom livsmedelskedjan plötsligt ändrat så snabbt att verksamhetsförutsättningarna för hela kedjan förändras. Indexen kunde till exempel under en prisperiod berätta när det skulle vara nödvändigt att inleda förhandlingar kring prisjusteringar.

Utvecklande av komplicerade kostnadsindex skulle kräva mycket utrednings- och utvecklingsarbete av forskare och övriga experter. En central målsättning skulle vara att bygga upp sådana index som skulle ge en helhetsbild av alla de marknadsförändringar som påverkar en aktör.

Det skulle vara viktigt att de organ som representerar aktörerna i kedjan skulle delta i utvecklingsprocessen. Alla representanter borde höras vid uppbyggandet av indexen.

Bakom förslaget finns bland annat den utredning kring avtalsförhållandena i livsmedelskedjan som gjordes av Kyösti Arovuori tidigare i år. Intresseorganisationerna ETL, PTY, MTK och SLC hade gemensamt beställt utredningen och ombudsmannen koordinerade utredningsarbetet.