Den holländska mejerikoncernen FrieslandCampina har hamnat i en djup kris. Det senaste året förlorade kooperativet mer än 500 mjölkbönder. De återstående 9.400 medlemmarna måste tumma på sina ersättningar.
Det har varit ett svårt år för FrieslandCampina, medgav koncernens nya VD Jan Derck van Karnebeek då han tillkännagav nyckeltalen. Nettointäkterna vände under året från en vinst på 292 miljoner euro till en förlust på 149 miljoner euro.
Koncernens utdelningsbara kapital har minskat med 500 miljoner euro eller 12 procent inom ett år. Siffrorna håller sig ändå inom de interna ramarna för soliditet, men framtidsutsikterna har givit anledning till bekymmer.
Van Karmebeek medger att resultatet för 2023 är nedslående, särskilt med tanke på de stigande kostnaderna för mjölkbönder och kostnaderna för skärpta hållbarhetsåtgärder för mjölkgårdar.
Utbetalningarna till ägarna sjönk under året med 16,2 procent jämfört med föregående år, till i medeltal 48,08 euro per 100 kg mjölk. Det innevarande året kalkylerar FrieslandCampina med en svagt ökande global efterfrågan på mejeriprodukter.
På grund av det osäkra marknadsläget har företagsledningen emellertid inte vågat ställa upp någon konkret prognos för den väntade försäljningen och resultatet för 2024. Det är vanskligt att dra exakta slutsatser för framtiden.
Ny chef och nya strategier
Den nya chefen övertog ledningen för mejerikooperativet i juni 2023. Han meddelade genast i det skedet ägarna att FrieslandCampina under det första halvåret 2023 hade betalat ett producentpris som inte täcktes av intäkterna.
Under det andra halvåret införde van Karmbeek ett program för inbesparing av kostnader. En del av programmet siktade på en nedskärning av den globala personalstyrkan med 1.800 jobb under de kommande två åren.
Konceptet för omstruktureringen belastar emellertid koncernen med tunga kostnader. Kostnaderna för 2023 kalkylerades redan tidigare till 136 miljoner euro. Parallellt försöker koncernen analysera fram orsakerna till det svaga resultatet.
FrieslandCampina lyckades inte genomgående täcka de mjölkpriser som betalades via försäljningen av basprodukter. Dyra inventarier måste avyttras på en marknad med fallande priser. Försäljningen av märkesvaror minskade, liksom också marginalerna.
Inför framtiden har koncernen ställt upp målsättningar som ska bredda vinstmarginalen, förbättra likviditeten och tillåta en strategi som förmår generera ledarskap på marknaderna. Mjölkens mervärde ska optimeras.