Jordbruk Landsbygdsnäringar Marknad

Marknadsföringshandbok
för matföretagare

Det landsomfattande koordineringsprojektet för närmat har gett ut en nätbaserad handbok med marknadsföringstips för företagare inom matbranschen. Målgruppen är småföretagare och tipsen är praktiska och presenteras på ett lättillgängligt sätt.

– En utredning som gjordes i samband med närmatstävlingar visade bland annat att företagare kan öka sin synlighet genom att delta mera aktivt i närmatstävlingar. Vi bestämde oss för att skapa handboken eftersom många har bett om konkreta marknadsföringstips, säger Heidi Valtari från Brahea-centret vid Åbo universitet.

I små företag är det oftast företagaren själv som är tvungen att sköta marknadsföringen. I handboken påpekas att en effektiv marknadsföring inte behöver vara dyr – man kan nå sina kundgrupper också med små medel.

Handboken kommer med praktiska tips som till exempel hur man skriver pressmeddelanden och hur man gör upp en marknadsföringsplan. Vidare innehåller den praktisk information om såväl traditionella som moderna marknadsföringsmetoder – allt från printreklam till videopublikation i sociala medier.

Marknadsföringen är inte en fristående del av företagets verksamhet utan snarare en del av helheten.

– Man kan säga att hela företagets verksamhet är en del av marknadsföringen. Det lönar sig att fundera över de detaljer som skapar företagsbilden. Företag kan få mer synlighet och nya kunder också med hjälp av små åtgärder. Vi hoppas att våra tips kan hjälpa små matföretag att gå vidare, säger projektledare Päivi Töyli från Brahea-centret. – NCN

Länk till handboken: http://www.aitojamakuja.fi/oppaat/Elintarvikeyrityksen_markkinointivinkit-SE.pdf