Rayoni Signal 2022 08 02 222455
Majsfartyget Razoni hamnade till slut på villovägar. Mottagarens intresse för majs från Ukraina var mindre än väntat. FOTO: mtu.gov.ua
Jordbruk Globalt

Majslast från Ukraina
hamnade på villovägar

För en dryg vecka sedan hyllades den första krigstida spannmålsexporten från Ukraina, då det första exportlasten av 26.000 ton majs lämnade landet per fartyg. Enligt uppgift bestod lasten av kycklingfoder för Libanon, men majsen kom aldrig fram till bestämmelseorten.

Fartyget m/s Razoni navigerade genom Bosporen ut i Medelhavet med kurs på Tripoli i Libanon, där lasten skulle lossas. På vägen granskades fartyget av den nygrundade turkiska kontrollgruppen som ska förhindra att olaglig last finns ombord, exempelvis vapen.

Ukrainas minister för infrastruktur Oleksander Kubrakov uttryckte då sin tillfredsställelse över öppningen av exporten av spannmål från landet. Enligt Kubrakov måste 20 miljoner ton av fjolårets spannmålsskörd exporteras för att ge plats för den nya skörden.

Allt såg bra ut och Razoni kunde fortsätta sin resa. Men agenturerna i Libanon förnekade att de skulle ha beställt majs och vägrade att ta emot lasten. Enligt Ukrainas ambassad i Libanon behöver libaneserna vete och ingen majs.

Oklarhet om majsens köpare

Följaktligen ankrade Razoni upp i Medelhavet utanför den turkiska kusten. Enligt det internationella marina identifikationssystemet AIZ har fartyget, som seglar under Sierra Leones flagg, lagt sig för ankar ett stycke söder om den turkiska hamnstaden Mersin.

Förvirringen kring Razoni har givit upphov till en del rykten. Enligt tyska Deutschlandfunk, som citeras av TopAgrar, utgick den libanesiska regeringen från att majsen åtminstone delvis skulle säljas privat.

En del av lasten skulle eventuellt transporteras landvägen till Syrien via illegala gränsövergångar. Affärsmännen bakom planerna torde ha dragit sig tillbaka som en följd av den oväntat stora publiciteten.

Enligt den turkiska tidningen Daily Sabah var majspartiet helt enkelt avsett att användas som kycklingfoder. Köparen i Tripoli hade vägrat att ta emot lasten med motiveringen att partiet var fem månader försenat.

Fartyget ändrade därefter sin destination till Turkiet i hopp om att finna en ny köpare. Under tiden blev det klart att Libanon aldrig ville ha majs. Landet hade från första början begärt vete. I Tripoli är det knappt om vete och befolkningen köar för bröd.

Turkiet håller koll på trafiken

På tisdagen fortsatte trafiken. Det turkiska lastfartyget Polarnet från Ukraina till Turkiet passerade med 12.000 ton majs. Passagen kontrollerades av det ukrainska ministeriet för infrastruktur. Polarnet hade senaste fredag lämnat den ukrainska hamnen Tschornomorsk.

Ytterligare två fartyg med tillsammans 70.200 ton spannmål lämnade Ukraina på tisdagen, enligt nyhetsbyrån UPI. En turkisk trafikkontroll övervakar trafiken från och till Ukraina med avseende på vapen och liknande otillåten last.

De passerande fartygen måste genomsökas och godkännas av den gemensamma kontrollorganisationen Joint Coordination Center i Istanbul, som grundades i slutet av juli efter en överenskommelse mellan de krigförande nationerna jämte FN och Turkiet.

Fram till början av denna vecka hade totalt tolv fartyg fått tillstånd att segla under avtalet mellan Ukraina och Ryssland, tio utgående fartyg och två fartyg på väg till Ukraina. Omkring 322.000 ton agrarprodukter har lämnat Ukraina, mestadels majs.

Förutom Turkiet är också Tyskland och EU engagerade i Ukrainas spannmålsexport. Spannmålen ska exporteras till norra Afrika från hamnen i Rostock. Fram till slutet av augusti ska 6.000 ton spannmål lämna Tyskland den vägen.