Bedragen
John Häger trodde att han hade köpt en skördetröska från Sverige. Men e-posten blev hackad och kontonumret på fakturan ändrad och bedragare for i väg med 90.000 euro. Genom att vara öppen om det här vill jag varna andra, säger han.
Jordbruk Maskin & teknik Marknad

Lurades på 90.000 euro
– nu vill han varna andra

John Häger var varsam vid köpet av en skördetröska från Sverige. Men när han betalade fakturan noterade han inte att kontonumret hade ändrats. Resultatet blev att bedragare for i väg med 90.000 euro. Nu vill han varna andra.

– Jag blev helt blek i ansiktet när jag insåg att jag var utsatt för ett bedrägeri. En chockerande upplevelse på alla vis. Det blev några sömnlösa nätter och jag har klandrat mig själv. Men till slut insåg jag att jag är ett brottsoffer, säger John Häger.

De senaste veckorna har varit omvälvande för John Häger som tillsammans med sina föräldrar driver Ranckens Ranch i Kovjoki, Nykarleby. För några veckor sedan blev han utsatt för ett bedrägeri och förlorade 90.000 euro vid ett köp av en begagnad skördetröska.

Pengar som han troligen aldrig återfår.

– Det ser ganska mörkt ut att de ska hitta bedragarna. Så jag är inställd på att jag aldrig får tillbaka pengarna, säger han.

Fick nya e-postmeddelanden

Allt började med att John skulle köpa en ny skördetröska för några veckor sedan. Han sökte på webben och hittade till slut en begagnad som Swedish Agro Machinery Ab hade till salu.

– Jag har goda erfarenheter av att köpa jordbruksmaskiner från våra nordiska grannländer och vid ett så här stort köp fastnade jag för det bolaget som hör till samma koncern som Hankkija. Jag valde just det bolaget för att det var pålitligt, förklarar han.

Initialt gick allt bra. Han kollade att annonsen stämde och tog kontakt med försäljaren. De korresponderade via e-post och John fick köpekontrakt och proformafakturan digitalt.

– Samtidigt var jag delägare i en skördetröska och blev utköpt av honom. Därefter väntade jag på att ordna med finansieringen och det var ungefär samtidigt som jag fick en ny e-post av kontoret, som var vidarebefordrad till försäljaren, om att kontonumret var felaktigt och att de är tvungna att skicka en ny faktura, berättar John.

Det var i det skedet bedrägeriet fick sin början. Bedragaren eller bedragarna hade tagit sig in antingen i försäljarens eller hans egen e-post. Det som John inte märkte var att den nya e-posten hade ändelseadressen ”.com” i stället för ”.se”, som alltså var den korrekta.

– Jag blev lite misstänksam och svarade till försäljaren om allt var i sin ordning, men eftersom jag tog e-postadressen från bedragarnas adress sändes det till dem. Bedragaren svarade att allt var i sin ordning och att jag kan höra av mig om jag behöver mer dokumentation.

John Häger trodde alltså att han var i kontakt med bolagets försäljare, men så var inte fallet. Eftersom det handlade om stora summor besökte han dessutom Andelsbanken och betalade fakturan på plats.

– Jag gjorde det för att vara säker på att inte själv slå in fel kontonummer. Måndagen därpå fick jag bekräftelse om att betalningen var mottagen från samma e-post och då tänkte jag att allt var i sin ordning.

Men några dagar senare tog Vasa Andelsbank kontakt med honom om att något inte stämmer. Den svenska banken hade meddelat att pengarna är frysta och att det såg ut som att någon hade hackat kontot.

– Vi gjorde polisanmälan på nätet och i det skedet trodde jag att jag skulle få pengarna tillbaka eftersom banken i Sverige meddelat det. Men tyvärr visade det sig att banken inte kan frysa en betalning enligt svensk lag, vilket man tycker att de borde varit medvetna om från början. Bedragarna hade trots att röda flaggor höjdes kunnat ta ut pengarna från kontot i Sverige och flytta dem någon annanstans.

Svenska polisen har tagit över

I det skedet väntade han på att anmälan till den finska polisen skulle ge resultat. Men även där blev det onödiga fördröjningar. – Efter en vecka meddelande den finska polisen att de inte går vidare med fallet på grund av att det fordrar mycket pappersarbete och tar längre tid att via Interpol överflytta ärendet till Sverige så jag borde själv polisanmäla bedrägeriet direkt till svenska polisen.

Ett telefonsamtal på femton minuter krävdes. Men förra veckan kontaktades han av svenska polisen för mer uppgifter och samtidigt fick han beskedet att sannolikheten att brottet klaras upp är liten. – Visst går det hastigt att flytta pengar, men man frågar sig om det varit lättare att hinna spåra bedragarna om saken inte fördröjts både mellan bankerna och vid finska polisen. Det drog ut på tiden onödigt mycket anser jag, säger han.

Nu har Ranckens Ranch kontakt med en på området kunnig advokat för att få hjälp. Men juridiskt är det John själv som är ansvarig. Så ser det ut i dagsläget alla fall.

– Tillsammans med alla våra kontakter utreder vi alternativen, men det ser mörkt ut. Jag är inställd på att jag aldrig återfår mina pengar.

Hur stor ekonomisk smäll innebär det här för företaget? 

– Vårt företag klarar sig, men det här är pengar som hade gjort en enorm nytta på annat sätt. Det är hemskt att tänka på det och jag har emellanåt klandrat mig själv. Ett samtal till försäljaren hade i bästa fall förhindrat allt, säger han.

– Men det är lätt att vara efterklok och när man inser att man är utsatt för ett brott blir det aningen lättare. Jag blev lurad och är ett brottsoffer.

Lättare att vara öppen

Orsaken till att han berättar öppet om bedrägeriet är för att varna andra. 

– Jag tror inte att det skulle ha blivit lättare för mig att hålla det hemligt. I stället tycker jag att jag kan använda min hemska erfarenhet till att kanske hjälpa någon annan. Det här fallet hoppas jag ska användas som ett varnande exempel.

Vilka råd ger du andra?

– Ha inte enbart kontakt per e-post utan ring personen och dubbelkolla och för en dialog. Om något avviker ska du vara misstänksam och på din vakt. I mitt fall handlade det om två felaktiga ändelser i en e-postadress som gjorde att jag förlorade stora summor pengar. Jag hoppas ingen annan blir lurad på samma sätt, svarar John.

Till slut genomfördes köpet med Swedish Agro Machinery Ab. För att kunna genomföra köpet förlängdes kreditgivarens lånetid.

– Jag hade inget val när jag hade sålt min andel i den förra tröskan. Vi behöver en skördetröska och nu får jag den snart transporterad hem. Men det var nervöst att vänta på att bolaget kunde bekräfta att pengarna fanns på deras konto. Den här gången kontrollerade jag också via Hankkijas jurist att kontonumret stämde. Men det var ändå ångestfyllt att vänta i tre dagar innan överföringen var bekräftad.

– Nu ska jag försöka lägga det här bakom mig och det enda jag kan göra nu är att blicka framåt och sakta men säkert komma över det här, säger John.

Läs också: Nationell lagstiftning kan göra att felaktiga betalningar inte stoppas