Försäljningen av ekoprodukter fortsatte att minska 2023, precis som under de föregående åren meddelar Pro Luomu. Ifjol såldes ekoprodukter i dagligvaruhandeln för 352 miljoner euro och det är en minskning med sex procent från året innan. Ekoprodukternas andel av dagligvaruhandelns totalförsäljning var cirka 1,9 procent.
Orsaken till minskningen är matens prisökning. 66 procent av finländarna upplever att priset inverkar märkbart på deras matval i butiken. Till exempel barnfamiljer konsumerar ekoprodukter i genomsnitt en gång i veckan.
Men samma kundgrupp, barnfamiljer, uppger också att priset inverkar mycket på deras köpbeteende.
Ifråga om marknadsvärde för ekoprodukter så är barnmat på första plats, medan vi på en delad andra plats hittar ägg och vegetabiliska oljor. De mest populära ekoprodukterna är bananer, ägg, mjölk, apelsinsaft och kaffe, i den ordningen.
Förtroendet för finländska ekoprodukter och ekomärkningen är fortfarande relativt högt, speciellt högt är det bland 18-29-åringar.
En fortsatt minskande ekoförsäljning riskerar att ytterligare dra bottnen ur den finländska ekoproduktionen och -odlingen. Den minskande försäljningen är en sak till av många som tyvärr just nu stöder en sådan utveckling.