Maassa1
På FinnMetko presenterade Kronos från Kronoby flera nyheter. Bland annat kranen 709 som har Gripto-konceptet som tidigare fanns enbart på de större kranarna 1009 och 1010. Gripto-konceptet betyder i praktiken kranspetsstyrning som gör att kranens rörelser blir mjukare samtidigt som arbetet kan göras snabbare och lättare.
Skogsbruk Maskin & teknik

Kronos på FinnMetko
visade upp flera nyheter

Färre utställare och besökare. Men Coronaviruset hindrade inte FinnMetko från att ordnas som planerat förra helgen. På plats var Kronos som hade med sig flera nyheter på skogsmässan i Jämsä.

En del utställningsplatser gapade tomma när FinnMetko gick av stapeln den 3-5 september i Jämsä.  Coronaviruset bidrog till att i synnerhet merparten av utländska utställare höll sig borta och i fredags var det också mindre besökare än normalt.

Men trots den pågående pandemin kunde ändå skogsmässan ordnas som planerat. Ett företag som hade med sig en hel drös nyheter var Kronos. Kronobyföretaget har lanserat fyra olika modeller av den populära kranserien Gripto.

– Tidigare hade vi Gripto-konceptet enbart till våra större kranar som 1009 och 1010. Och nu har utvidgat konceptet till 708 och 709, men kranspetsstyrningen SBC fås inte till den minsta Gripto-serien, berättar Dennis Grankvist, försäljningschef på Kronos.

Gripto-konceptet betyder i praktiken kranspetsstyrning som gör att kranens rörelser blir mjukare samtidigt som arbetet kan göras snabbare och lättare.

– Konceptet gör kranarna snabbare, ger lägre energiförluster och förbättrar precisionen. Kranarna är också utrustade med elektronisk ändlägesdämpning på teleskopet, vilket betyder att en givare följer med positionen på teleskopcylindern, förklarar Grankvist.

Maassa6
Smart Drive+ på vagnen Kronos 150 förbättrar vagnens köregenskaper så att vagnen inte börjar slira i utmanande terräng, berättar försäljningschef Dennis Grankvist.

Tekniken överträffar

I och med att hastigheten begränsas automatiskt före ändläget behöver operatören inte koncentrera sig lika mycket och i det här fallet överträffar tekniken manuell styrning.

– Det är svårt för en operatör att reagera lika bra som automatiken. I och med att inbromsningen blir mjukare sparar man också på konstruktionen, vilket minskar slitaget på kranen.

Företaget visade också upp konceptet Smart Drive+ för navdrift på vagnen Kronos 150. Smart Drive innebär automatiserad i- och urkoppling av driften så att driften på vagnen aktiveras samtidigt som traktorn rör sig framåt eller bakåt och slås av när den stannar. Systemet gör också så att driften kopplas ur automatiskt om operatören glömmer på den på landsvägen.

– Smart Drive+ innebär dessutom att driften aktiveras automatiskt och hastigheten synkroniseras Informationen från traktorn styr vagnens ventil så att hastigheten synkroniseras med hydraulmotorn, berättar Grankvist.

Smart Drive+ förbättrar vagnens köregenskaper så att vagnen inte börjar slira i utmanande terräng. Operatören kan välja mellan tre olika hastighetslägen – normalt, boost och en för kurvtagning.

– Kurvtagningsläget gör att vagnen vid en brant sväng saktar ner hastigheten så att traktorn inte trycks i sidled. Det som krävs för att systemet ska vara kompatibelt är en traktor av märket Valtra, tillägger han.

På Finnmetko visade Kronos också upp en vagn på 12 ton som är en prototyp och som kommer till försäljning nästa år. Den vagnen var utrustad med en annan nyhet – Smart Stabilizer Control SSC. Det systemet gör att stödbenen aktiveras automatiskt.

– Tanken med den här lösningen är att arbetet underlättas för operatören. Varje gång man svänger sätet bakåt och dubbelklickar på stödfotsaktiveringen körs stödbenen i marken. Systemet gör också att vagnen riktas rätt trots att marken är ojämn så att den står stabilt.

Maassa7
På Finnmetko visade Kronos också upp en vagn på 12 ton som är en prototyp och som kommer till försäljning nästa år. Den vagnen var utrustad med en annan nyhet – Smart Stabilizer Control SSC. Det systemet gör att stödbenen aktiveras automatiskt.

Mjukare marktryck

Även det här automatiserade systemet överträffar en operatörs förmåga att styra stödbenen själv.

– När benen sätts ner manuellt hamnar operatören ofta att parera. Automatiken är mjukare och kör saktare ner benen till önskat marktryck, vilket gör att marken inte skadas, förklarar Grankvist.

Enligt Grankvist påverkade Kronos verksamhet av coronaviruset i våras, men nu verkar försäljningen av återhämtat sig.

– Dels var kunderna försiktigare på våren men mest drabbades vi av att våra försäljare inte kunde åka ut och göra affärer. Men nu har försäljningen återhämtat sig så pass att vi nu ligger över fjolårets rekordår. Det är i synnerhet försäljningen av kedjeröjare som gått bra. Men det är fint att se att våra kunder också ser en framtid efter coronaviruset, säger han.

Läs också: Syketec visade upp nytt skördaraggregat