Raisio 2
Snabbgröt och havrekex är storsäljare inom Raisios Elovena-produktserie. Nu förnyas kexen så vetemjölet försvinner, palmoljan likaså.
Jordbruk Marknad Tema

Konsumenterna vill ha
ännu mera havre

Hela 68 procent av konsumenterna vill äta mera havre än de gör idag, visar Raisokoncernens färska undersökning. De flesta finländare använder redan havreprodukter dagligen, och efterfrågan är speciellt stor på havremellanmål. Raisio hoppas därför på god tillgång på inhemsk havre.

– Havreboomen är verklig och efterfrågan bara fortsätter öka, sade Iiro Wester under Raisios presstillfälle i veckan. Wester är chef för Raisios enhet för hälsosamma livsmedel.

Raisio meddelade i juni att koncernen bygger en ny fabrik i Reso för växtbaserade mervärdesprodukter där fokus ligger just på havre. Fabriken ska tas i bruk under 2021. I oktober i år kommer också de första salta havremellanmålskexen inom Raisios produktmärke Elovena, berättade Mervi Nieminen, chef för marknadsföringskommunikation på Raisio.

– Av undersökningen vi gjorde i juli framgick att över 80 procent av finländska föräldrar köper mellanmål åt sina barn, och den viktigaste produkten visade sig vara havrekex.

Föräldrarna vill köpa hälsosamma mellanmål som ska vara inhemska, berättade Nieminen. Nu ändras därför receptet på Elovenas havrekex.

– Vetemjölet ger vika för hundra procent havre, och margarinet ersätts med rybsolja.

Därmed försvinner också den palm- och kokosolja som hittills ingått i receptet.

Hoppas på jordbrukarna

För jordbrukarnas del betyder havretrenden att jobbet med att odla havre av livsmedelskvalitet fortsätter, konstaterade Raisios spannmålschef Minna Oravuo.

– Det görs stora satsningar inom sortförsök för att få fram havresorter med bättre motståndskraft mot rödmögel, vilket skulle förenkla odlarnas situation. Försöken har tyvärr inte ännu gett resultat, men vi hoppas att odlarna fortsätter satsa på havre.

Oravuo uppmanar också jordbrukarna att odla de nya havresorter som kommer ut på marknaden, eftersom de oftast har en högre skördepotential än äldre sorter.

– Finländsk havre behövs både för den inhemska marknaden och för export. Suget är stort men råvaran är begränsad. Ju mera inhemsk havre som finns tillgänglig, desto bättre.

Raisio 1
Raisokoncernen satsar på havre i alla former, och marknaden drar. Både pannacottan och tjinuskin på tranbären är havrebaserade.