Petterin Vene
Träbåten börjar vara en sällsynt syn i våra vatten. Om man vill bygga sin egen träbåt eller restaurera en äldre båt, arrangerar Kuggom årligen både längre och kortare kurser för intresserade. FOTO: Kuggom
Tema

Klinkbygd träbåt med på
Unescos lista för kulturarv

Unesco godkände förra december nordisk klinkbygd träbåt med på listan för immateriella kulturarv. Godkännandet är en betydelsefull åtgärd för vår skärgårdskultur, eftersom förr i tiden bygdes nästan alla bruks- och transportbåtar vid Finlands kust- och insjövatten av trä och just med denna klinkmetod, där borden delvis överlappar varandra.

Även i de andra nordiska länderna, speciellt i Sverige och Norge, har klinkbygda båtarna varit en dominerande byggmetod, och ansökan till Unesco var således samnordisk. Unescos godkännande har stor betydelse, eftersom traditionen fortfarande är stark, men avtagande.

Numera byggs nästan alla nöjes- och bruksbåtar av andra material. Träbåten börjar vara en sällsynt syn i våra vatten.

Nytt projekt för att återuppliva träbåten

Finlands äldsta träbåtsskola, Kuggom i Lovisa, startade delvis till följd av Unescos godkännande ett projekt där man försöker återuppliva denna viktiga kusttradition och återföra båtar byggda av trä tillbaka till attraktiva produkter.

– Förr i tiden, bara för några årtionden sedan, var kanske 99 procent av alla kustens och insjöarnas bruksbåtar byggda av trä. Idag är säkert samma 99 procent byggda av andra material än trä, konstaterar projektets initsierare Markus Verronen och Esko Taanila.

Verronen verkar som lärare för träbåtstillverkning och -reparation i Kuggom, och Taanila är träbåtsentusiast som nu renoverar sin femte träbåt.

– I projektet skall vi visa på träbåtarnas egenskaper och fördelar, samt bättre lyfta fram olika traditionella och även modernare olika träbåtsmodeller. Sin egen båt kan man beställa av kunniga träbåtstillverkare, eller så kan man bygga den själv genom att delta på någon av de träbåtsbyggarkurser som arrangeras på olika håll i Finland.

En betydande orsak till att så få köper sin båt i trä är att informationen och marknadsföringen av dessa är så blygsam, den årliga båtmässan i Helsingfors är nästan det enda synliga tillfället då träbåtar syns för allmänheten.

– Nuvarande material har utvecklats så mycket att en träbåt i princip kan vara lika lättskött som båtar av andra material. Man måste bara veta hur man skall sköta höst- och vårservice, och då håller träet lika bra som vilket annat material som helst. Vårskötselns slipande och lackande är egentligen inte mera arbetsam än den slipning och vaxning som man skall göra på en plast- eller gelcoatyta, konstaterar Verronen och Taanila.

Dessutom är trä som material estetiskt vackert byggmaterial och även ett hållbart alternativ. I Finland har vi gott om skog, varför en båt byggd av trä är ett naturligt och hållbart alternativ.

Härlig känsla i en träbåt

En träbåt upplevs ofta ha bra stämning då båten doftar oljelack, linolja eller t.o.m. tjära vilka ofta för med sig gamla minnen och känslor. Dessutom kan man få sin träbåt inredd efter egna behov, och därmed mera personlig och stämningsfull.

En båt byggd i trä kan vara ett bra alternativ om man vill skilja sig från mängden eller utforma inredningen efter egna behov. Det är ofta omöjligt med serietillverkade båtar.

– I projektet skall vi försöka samla cirka 20 olika traditionella och även nya moderna modeller från träbåtstillverkarna och olika skolor för att få ett attraktivt utbud. Dessutom sammanför vi till en gemensam internetsida med central information om träbåtars skötsel- och serviceråd, och om möjligheter att bygga själv sin egen båt genom att delta på kurser, samt annan nödvändig information till intresserade. Om höst- och vårunderhållet känns främmande, kan man beställa den av kunniga träbåtsbyggare eller av vinterförvaringsplatser där det finns kunnig personal.

– Kuggoms projekt för återupplivande av träbåtskultur fungerar i östra Nyland i Traditionscentrum Kuggoms lokaler. Projektet har fått stöd av Utvecklingsföreningen Silmu rf, som vill medverka till att vi för vidare kust- och skärgårdtraditioner. Meningen är att projektet skall kunna svara på ett nationellt intresse. Fungerande träbåtstillverkare och skolor finns ganska jämt i hela Finland, konstaterar ordförande för Traditionscentrum Kuggom Camilla Stjernvall.

– Om man vill bygga sin egen träbåt eller restaurera en äldre båt, arrangerar Kuggom årligen både längre och kortare kurser för intresserade, berättar Sjernvall.

I Finland köps årligen ca 5.000 rodd- och motorbåtar samt mindre segelbåtar. Projektet målsättning är att av dessa skulle betydligt fler än det nuvarande 1 procent vara byggda av trä.