Opinion

Klimatförändringen förändrar vägunderhållet

Vintrarna blir allt fuktigare och somrarna allt torrare. Vägar och broar slits snabbare och kraven på dikning och torrläggning av vägarna ökar. När temperaturen ligger och sågar omkring noll så tar broars betongfundament skada från utsidan. När regnen ökar så är vägytan allt mera sällan torr och då tar i första hand beläggningen skada.

Översvämningar och så kallade isbildande regn är fenomen vi närmast förknippar med Centraleuropa och alpländerna, men om klimatförändringen tilltar är det möjligt att vi får se fenomenen också här i Finland allt oftare. Det här kommer att ställa högre krav på vårt vägunderhåll och den infrastruktur som byggts upp kring våra vägar. Finlands motor- och landsvägar, hela trafiksystemet, lever förstås alltid på vädrets villkor, det ligger liksom i sakens natur, men klimatförändringen kan påverka märkbart också i det här hänseendet.


Halkan har traditionellt varit det mest extrema väderfenomenet i den finländska trafiken och den har vi hanterat genom att salta. Norr om Siilinjärvi i Norra Savolax saltar man generellt inte inom vägunderhållet, där sandar man enbart. Saltningen har varit ett sätt att hantera de mest extrema förhållandena och myndigheterna har hittills ansett det vara värt det, inte minst för den tunga trafikens skull. Kanske Finland borde titta såväl söderut som norrut, mot Norge, för att hitta sätt att anpassa vägunderhållet till framtidens väder.