Nya vägkorsningar planeras i Ytterjeppo i Nykarleby. Men planerna som presenterades förra veckan har stora brister. Det menar flera jordbrukare som drabbas på olika sätt. Jordbrukstrafiken har inte alls beaktats i planeringen, säger de.
Betydligt längre omvägar för jordbrukarna, smala körfiler för breda traktorer, mer trafik som flyttas till bycentrum. Jordbrukarna i Ytterjeppo i Nykarleby är inte alls nöjda med planeringen av den nya korsningen vid riksväg 8 och 19.
Förra veckan presenterade Livskraftscentraleå i Södra Österbotten planen som ska förbättra trafiksäkerheten i korsningen, som tidigare har haft många allvarliga trafikolyckor.
– Vi ser det som positivt att man vill förbättra trafiksäkerheten och det välkomnar vi alla här. Men som vi ser det bidrar den nuvarande planen i stället till att nya trafikfällor kan uppstå. Många jordbrukare här i området drabbas också negativt, säger Daniel Lasén, jordbrukare i Nykarleby och ordförande för Nykarleby lokalavdelning av ÖSP.
Lasén drabbas inte själv, men det gör däremot tiotals andra yrkesbröder som har sina åkrar i anslutning till det planerade området. En av dem är Greger Lillström, som räknar med upp till två kilometer längre körsträckor från gårdscentrum till sina åkrar om planerna förverkligas.
– Det här är körsträckor som görs närmare tio gånger per dag när det är högsäsong för jordbruket. Den nuvarande planen gör också att trafiken riskerar börjar löpa sämre och det blir många arga bilister som kommer att hamna bakom mig när jag ska till mina åkrar, berättar han.
Ny förbindelseväg för trång
Dels handlar det om den nuvarande T-korsningen mellan riksväg 8 och 19 samt korsningen en bit längre norrut. Båda ska ändras från plankorsningar så att väg 749 mot Nykarleby ska förenas med riksväg 19 med en planskild korsning. Vid den andra ska en underfart förena Östra Åvägen med Östra Jeppovägen.
Där stängs den nuvarande anslutningen från den östra sidan av älven till riksvägen av. De som ska ta sig dit hänvisas i stället till en ny väg och bro vidare längs väg 749 och anslutningsramp vid Riksåttan. Det är den här delen av planeringen som ställer till det för jordbrukarna.
– Den nya förbindelsevägen kommer att ha två körfiler med en bredd på 3,25 meter och samtidigt 1,5 meter för lätt trafik. Inom den här körbanan kommer inte två jordbruksfordon att kunna mötas. Det kommer bli trångt och vi ser det som en uppenbar risk att vi jordbrukare kommer att hamna i vägen för övrig trafik, vilket ökar trafikfaran, menar jordbrukaren Sören Hällmark.
Även han poängterar att det är välkommet att man vill öka trafiksäkerheten på Riksåttan. Men enligt nuvarande planer riskerar trafiken i stället att svälla ut i andra riktningar.
– Trafiken kommer öka i centrum av byn och och det är också en nackdel för invånarna som får mer trafik in på knutarna. Det gäller speciellt sträckningen från Riksåttan och den nya förbindelsevägen. Som vi ser det har trafiken från jordbruket inte alls beaktats i planeringen, säger Hällmark.
Han får medhåll av jordbrukaren Tom Jungerstam.
– Den här planen bidrar till en frustration för om man går vidare med den så byggs en flaskhals in. Vi kan inte från jordbrukarkåren acceptera att vi inte alls beaktas. Man gör trafiken bättre åt andra, men glömmer bort att vi också är en del av samhällstrafiken, säger han.
Tid för respons finns
Enligt Hällmark och de övriga fanns andra bättre alternativa planer för de båda korsningarna.
– Men enligt Livskraftscentralen har man gått in för den här planen för att den är billigare än de övriga. Men metoden för hur kostnaderna anges och jämförs med de övriga planerna är konstig och det är i praktiken omöjligt för någon annan än de som planerat att få fram de verkliga kostnaderna.
ÖSP:s lokalavdelningar i Jeppo och Nykarleby kommer att rikta en skrivelse till Livskraftscentralen, där man lyfter fram de negativa konsekvenserna av nuvarande planering. Hällmark i sin tur har på eget bevåg redan kontaktat flera regionala rikspolitiker.
– Jag var nu i kontakt med riksdagsman Anders Norrback. Det är viktigt att vi alla trycker på nu och ger respons på vägplaneutkastet, säger han.
Det är först när den slutgiltiga planen presenteras som man kan lämna in besvär mot den. Här anser Hällmark att planerarna på Livskraftscentralen gör bäst i att beakta invånarnas åsikter redan nu.
– Om man gör det, så kanske vi inte hamnar i en situation där hela projektet riskerar dra ut på tiden på grund av besvär. Byggstarten kan ske snabbare om de nu tar skeden i vacker hand och gör om planeringen så att den bättre beaktar våra åsikter, säger han.
Respons på vägplaneutkastet kan lämnas in till och med den 27 mars.