Sima Show 2022 Is Heading
De stora tillverkarna av lantbruksmaskiner har börjat förändra sin marknadsföring. Mässor hamnar mer i skymundan. Koncernerna vill nå kunderna via lokala evenemang. FOTO: SIMA
Maskin & teknik

John Deere nobbar
teknikmässan SIMA

Den internationella franska utställningen för lantbruksteknik SIMA har inhiberats med kort varsel. Mässan skulle äga rum mellan 24 och 27 november 2024. Orsaken är talrika återbud bland utställarna. John Deere hör till de utställare som vill byta strategi.

Fackmässan SIMA har traditionellt varit ett toppevenemang i Paris. Mässan har arrangerats ända sedan 1922. Många ledande politiker, bland dem också president Emmanuel Macron, har synts i vimlet på mässcentrumet Nord Villepinte.

De senaste åren har SIMA tidvis genomgått kriser, men arrangemanget har betraktats som ett ledande evenemang för lansering av ny lantbruksteknik, vid sidan av Agritechnica i tyska Hannover och EIMA i italienska Bologna.

För två år sedan firade mässan sitt hundraårsjubileum. Parallellt började SIMA förnya sina målsättningar. Mässan ska framöver koncentrera sig mindre på traditionell lantbruksteknik för att i stället prioritera innovationer och nya teknologier.

John Deere söker nya vägar

Möjligen lanseras förändringen försent. Viktiga aktörer på jordbruksområdet har börjat gestalta om sin marknadsföring.

John Deere går rakt på sak. Koncernens gröna traktorer och tröskor kommer sannolikt inte att ställas ut på nästa SIMA.

John Deere meddelar att koncernen lägger om sin strategi. I ett pressmeddelande uppger den europeiska marketingchefen Andreas Jess, att koncernen med de gröna maskinerna radikalt kommer att förändra interaktionen med sina kunder.

I stället för mässor, ska koncernen lägga större vikt vid landspecifika evenemang för återförsäljare och kunder. Hanteringen av större evenemang ändrades med Covid 19, och sätten för kundernas interaktion med oss måste också ändras, säger Jess.

Alternativa kanaler

Jordbruksmässor är sedan länge ett etablerat sätt att möta lantbrukare och entreprenörer, men John Deere prövar därutöver alternativa kanaler för kommunikation. Under dessa evenemang kombineras digitala aktiviteter med möten ansikte mot ansikte.

Metoden ger större möjligheter att demonstrera innovativa lösningar, baserade på produktionssystem och tekniska landvinningar. Samtidigt nås en bredare publik. Kunderna vill noga veta hur lösningar med precisionsteknik kan främja deras verksamhet.

Då är nya metoder viktiga för att utbyta idéer och demonstrera lösningar på ett nytt sätt. Det är också en fråga om att nå möjligast effektiva sätt att utnyttja tillbudsstående resurser på medellång till lång sikt, framhåller Andreas Jess.

Enligt Jess gäller det att effektivera åtgärderna för att nå resultat som ställer kunden i centrum. Det är också en fråga om att nå bästa möjliga resursutnyttjande på medellång till lång sikt.

Tilmann Köller, som ansvarar för PR och mässor och evenemang hos John Deere, uppger att koncernen redan befinner sig på planeringsstadiet av europeiska evenemang som genomförs nästa år. De riktar sig till både återförsäljare och kunder.

Då kommer vi att meddela riktigt spännande saker, säger Köller. Han försäkrar att mässor kommer att fylla en viktig funktion för koncernen även framöver. Internationella mässorganisatörer borde ändå se över sina strategier för att nå större flexibilitet.