Okw
Pedersörebon Johan Fors (till höger) har i mitten av augusti börjat på en ny bana som kundrelationschef för mjölkgårdar på Österbottens Kött. Det finns en beställning på den här tjänsten som förbättrar och breddar servicen till mjölkgårdar, säger andelslagets anskaffningschef Kim Tarvonen.
Jordbruk

Johan Fors sköter Österbottens Kötts kundrelationer till mjölkgårdar

Johan Fors har nyligen tillrätt som kundrelationschef för mjölkgårdar på andelslaget Österbottens Kött. Via den nyinrättade tjänsten breddas den service som riktas till producenterna på fältet ytterligare i samarbete med A-Foder.

I somras inledde Österbottens Kött en rekryteringsprocess för att tillsätta en ny tjänst som kundrelationschef för mjölkgårdar.

Av cirka ett halvt dussin kandidater- en grupp bestående av både sökande och tillfrågade- drog slutligen Pedersörebon Johan Fors det längsta strået.

– Vi bedömer att Johan Fors är den lämpligaste personen. Han har den breda kompetens och erfarenhet som krävs för det här uppdraget, säger Tom Åstrand, vd för Österbottens Kött.

Johan Fors har påbörjat sitt nya värv i mitten av augusti. Till att börja med har han främst satt sig in i datasystem och deltagit i några fortbildningsdagar.

Från och med vecka 37 är det tänkt att Fors ska börja aktivera sig på fältet på mera synligt vis. Ett hemmakontor i Pedersöre kommer att vara en fast punkt i hans arbetsvardag. Utryckningar till producenter ska kunna göras med kort varsel.

– En viktig uppgift i början är att arbeta med den nationella foderkampanj som A-Foder kör igång inom kort. Under kampanjen erbjuds både gamla och nya kunder prisförmåner, säger Kim Tarvonen, anskaffningschef på Österbottens Kött.

Kan svenska Österbotten

Själv ser Johan Fors med övertygelse och en tydlig portion optimism i bagaget fram mot att ta i tu med de nya arbetsmässiga utmaningarna.

Den senaste punkten på den personliga meritlistan är en tretton år lång period som försäljare på Hankkija i Karleby.

– Arbetsområdet har i huvudsak sträckt sig från Kristinestad till Karleby. Jag har varit profilerad som foderförsäljare. Jag har också sålt konstgödsel, utsäde, kalk, brännolja samt bekämpningsmedel. Jag har till och med lyckats sälja en dikohall en gång.

– Ett nytt område att ta till mig i det aktuella kundrelationschefsjobbet är slakterisidan och kalvförmedlingsverksamheten, tillägger Johan Fors i samma veva.

Johan Fors har också ett förflutet som mjölkgårdsrådgivare på Österbottens Svenska Lantbrukssällskap. I fyra år betjänade han producenter i området mellan Nykarleby och Småbönders, berättar han.

– Jag har också varit lärare på Optimas lantbruksutbildning i Lannäslund i två år, säger Fors.

Johan Fors är ursprungligen uppvuxen på en mjölkgård i Katternö, Pedersöre. Fortsättningsvis är han delägare i den produktionsverksamhet som hans yngre bror numera bedriver.

– Jag hoppar in och deltar i det vardagliga gårdsarbetet när jag har möjlighet. Det blir en del sittande i traktorhytten. Senast i morse blev det en sväng till fähuset, säger han.

Servicepaketet till mjölkgårdar breddas ytterligare

Tom Åstrand poängterar att Österbottens Kött och A-Foder går in för att göra den service som riktas till mjölkgårdar ännu bättre och bredare.

– I dessa dagar hör inrättande av nya tjänster verkligen inte till vanligheterna. Den nya kundrelationschefstjänsten är i varje fall något som producenterna har efterfrågat, säger Åstrand.

– Atria Nöt har valt en strategi som går ut på att erbjuda mjölkgårdar utvecklingstjänster via ett så mångsidigt servicepaket som möjligt. Till helheten hör slaktanskaffning och kalvförmedling, foderbolaget A-Foders tjänster, försäljning av konstgödsel, utsäde och ensileringsmedel, säger Kim Tarvonen.

– Under den gångna sommaren har ÖK även lanserat en flexibel mjölkgårdskredit som tagits emot väl bland producenterna, tillägger Tarvonen.

Utfodringsplanering är en funktion av central betydelse i mjölkgårdsrådgivningen.

– Här bör A-Foders viktiga roll i sammanhanget understrykas. Det handlar om det enda finländska producentägda foderbolaget. Dessutom används endast inhemskt spannmål i produktionen, säger Tarvonen.

Att fokus ligger på inhemskt ägande och användning av nationellt framställda råvaror väger tungt i en tid när flera andra finländska lantbruksaktörer har utländska ägare, säger Tom Åstrand.

Hur påverkar den pågående coronakrisen verksamheten inom Österbottens Kött?

– I kontorsmiljöer efterlevs gällande restriktioner och försiktighetsåtgärder. Vi satsar också på distansarbete i betydande grad. Ute på fältet är det sällan som gårdar meddelar att de inte tar emot besök. Det skulle i så fall kunna vara aktuellt om någon invånare hör till en riskgrupp, säger Åstrand.