Vinterdriv5
Det ser äntligen ut att bli en normal vinter i Finland, vilket är viktigt för att kunna genomföra avverkning på marker som kräver tjäle.
Skogsbruk

Inte perfekta förhållanden
– men bättre drivningsläge

Ännu är det inte helt perfekta förhållanden för avverkning av så kallade vinterstämplingar. Men om det kalla vädret fortsätter ser det riktigt bra ut för drivningarna. Äntligen ser det ut att bli en bra vinter, säger skogsmaskinentreprenören Mika Sjöblom.

Sakta men säkert navigerar en skotare fram genom ett avverkat skogsskifte i Purmo i Pedersöre. Den som sitter vid ratten är skogsmaskinentreprenören Mika Sjöblom som kör ut virke ur skogen.

– På just det här skiftet har marken frusit så att den bär skotaren. Det är inte ännu perfekta förhållanden för det hann komma snö innan det frös på, men genom att trampa upp spår med maskinen så håller det, säger Sjöblom.

Sjöblom är underleverantör åt KA Forresters Ab som anlitas av Metsä Group. Han är belåten över att det nu ser ut att bli en kall vinter. Det gäller i synnerhet med bakgrund av att det har varit flera milda vintrar som hämmat drivningsarbetet i skogen på så kallade vinterstämplingar som kräver tjäle för att kunna avverkas.

– De två senaste vintrarna har varit mycket dåliga och vi har inte kunnat avverka på i synnerhet dikade torvmarker som måste vara frusna för att gå att åtgärda. Så nu är känns det mycket bra att kunna ha igång maskinerna i vanlig ordning, konstaterar Sjöblom.

Vinterdriv7
Skogsmaskinentreprenören Mika Sjöblom välkomnar det kalla vädret och snön. Nu börjar det gå att avverka så kallade vinterstämplingar.

Mycket vatten i marken

Det här skiftet – som finns just på en dikad torvmark – kan innehålla mycket vatten. Om det inte fryser på ordentligt blir det i princip omöjligt att avverka eftersom marken inte bär maskinerna.

– Enligt rapporter från våra skogsmaskinentreprenörer finns det många torvmarker som inte ännu har frusit på grund av att det först kom snö. Bara ett litet lager snö gör att marken isoleras från kylan och det gör att vattnet i marken inte fryser, säger Markus Björklund, operativ förman för drivning för Metsä Group i området Korsholm-Karleby.

En orsak till att det hade krävts några veckor till utan snö och mer kyla är att hösten var mycket regnig. Det gör att markerna är blötare än vanligt. Innan jul var det i princip omöjligt att ta sig an vinterstämplingar.

– Det regnade mycket också i december och då var föret eländigt och vägarna höll inte. I det skedet befarade vi nog att det kan bli ytterligare en mild vinter som hämmar vårt arbete, säger Sjöblom.

Björklund fortsätter:

– Trots att vi har haft rejäl kyla nu i Österbotten så är förhållandena inte ännu optimala. Men det är ett betydligt bättre läge än de senaste åren och nu hoppas vi alla att det kalla vädret fortsätter med flera köldknäppar och att det kommer snö, säger Björklund.

Ett snötäcke är viktigt om det tillfälligt skulle bli mildare. Snön kan nämligen packas genom att göra upp ett spår på körvägen där virket ska köras ut.

– För två veckor sedan var jag här och gjorde upp spår och packade snön. När vi packar snö på det här viset fryser det på bättre och gör att körvägen håller. När jag gjorde det var det fortfarande vått men nu håller det, förklarar Sjöblom.

Vinterdriv1
Det är inte optimala förhållanden men om det kalla vädret fortsätter blir det bättre, säger Markus Björklund, operativ förman för drivning för Metsä Group i området Korsholm-Karleby.

Variationerna stora

Enligt Björklund ligger man efter i drivningsarbetet på grund av trampandet för att skapa hållbara körvägar. Han konstaterar också att variationerna är stora.

– Huruvida marken har hunnit frysa varierar från område till område. En tät skog som inte har släppt igenom så mycket snö har frusit bättre, men då har vi också våt mark som börjar tina underifrån när det kommer snö. Situationen är mycket varierande, säger han.

Själva avverkningsarbetet med skördaren går smidigare. Det är just utkörningen som vållar mest problem.

– Trots att marken håller för skördaren så behöver den inte göra det när skotaren ska transportera ut virket. Om skiftet går att avverkas måste därmed avgöras från fall till fall, säger Björklund.

Genom att använda lättare och lämpligare maskiner som bär trots att marken inte är helt frusen har bidragit till att arbetet i viss mån kan pågå under vintern. Bärande band på däcken är något som också har gjort att skotarna och skördarna bär bättre.

– Numera har jag alltid bärande band både bak och fram och det gäller också på sommaren. De här banden har gjort att vi kan jobba också på utmanande skiften och slutresultatet blir bättre. Risken minskar för att vi kör sönder terrängen, säger Sjöblom.

– En investering i bärande band till skotaren var nödvändigt för att kunna säkerställa att man har arbete, säger han.

I fjol bidrog också en strejk vid sågverken till att avverkningarna hämmades. Strejken och det milda vädret bidrog till att många skogsmaskinentreprenörer inte hade arbete. Något sådant problem finns inte i dag, menar Björklund.

– På mitt område finns åtta skogsmaskinkedjor och i dagens läge står ingen av dem stilla. Det råder full aktivitet och det är vi mycket glada för. Så det finns mycket positivt för tillfället trots att förhållandena inte ännu är optimala.

Vinterdriv12
Genom att trampa snö kan körvägarna frysa ordentligt så att de håller för att med skotare köra ut virket till vägkanten. Det har gjorts på den här körvägen som nu håller för de tunga maskinerna.

Tar igen eftersläpningen

Följden av milda vintrar blir att en del vinterstämplingar måste skjutas på framtiden. Nu håller Metsä Group på att åtgärda köpekontrakt som gjordes för upp till tre år sedan.

– Nu eftersträvar vi att ta oss an vinterstämplingarna som släpar efter och betar av i den äldsta ändan först så att vi bort affärer som håller på att utgå. Vi hinner knappast åtgärda allt i vinter, men vi hinner åtgärda mycket om bara vädret tillåter, säger Björklund.

Thomas Sundqvist, distriktschef för Metsä Groups Vasadistrikt, berättar bolaget nu efterfrågar i första hand förnyelseavverknings- och gallringsstämplingar som kan drivas under barmarksperioden.

– För vinterstämplingarnas del finns det utrymme ännu för en del förnyelseavverkningar i denna vinters avverkningsplan såvida vinterföret håller till utgången av mars månad. Läget varierar i distriktet och våra lokala skogsexperter är uppdaterade med läget på sitt eget inköpsområde, säger Sundqvist.

För nya vintergallringar garanteras inte avverkning mera den här vintern.

– Förra vintern var det dåligt drivningsföre, vilket inverkade på möjligheten att avverka främst gallringar och de är nu planerade att drivas den här vintern. Skogsmaskinerna är utrustade med band som bär maskinerna bättre i terrängen och detta har gjort att en del av de mjukare marker som kunde drivas efter en kortare köldperiod kan flyttats till sommardrivning och de som drivs vintertid ofta kräver lite längre köldperiod före drivning, säger Sundqvist.