Jordbruk
Opinion

Insändaren:
På dubbelspår – rakt in i väggen

Vi har med bestörtning fått följa med hur det högst märkliga "östbaneprojektet" ångar fram.

På projektbolaget har man varit tydlig att påpeka att just nu utreds enbart olika alternativ för bandragningar. Man ”lugnar ner” folk i bygden med att inget ännu är bestämt och i sinom tid så skall nog också regionens invånare få yttra sin åsikt.

Sanningen är dock att skadan redan skett. De fastigheter och hem som nu står inför hotet att bli under den minst 70 meter breda dragningen är på många sätt redan värdelösa. Vem trivs med att bo under hot? Vem vill flytta till ett Borgå, Lovisa eller Lappträsk där snabbtåget dundrar förbi?

Det är en självklarhet att vårt samhälle skall sätta pengar på infrastrukturprojekt. Lika självklart är att om staten sätter sprätt på miljarder och Borgå slösar bort tiotals miljoner på bara planering så skall det vara på något nyttigt.

Inte en bandragning som bevisligen skadar miljön och människors hem. Inte ett miljardprojekt som aldrig kan bli lönsamt. Inte vansinnesprojekt som varken gagnar regionen eller har ett brett stöd på riksnivå.

EU-valdebatten som ordnades i Borgå av östbanebolaget är ett bevis på att det drivs en aggressiv lobbning av de få som kan ha nytta av en ny spårdragning.

Nu behövs det mod av både politiker och alla östnylänningar att kritiskt förhålla sig till hur framtiden skall se ut i vårt landskap.

Ett tåg som inte stannar om vi vill stiga på och stiger vi på så kommer vi fram senare än vad vi brukar. Det vill vi väl inte?

Robert Jordas
Företagare och skådespelare