Jordbruk Marknad

I fjol såldes rekordmycket
ekologiska livsmedel

Försäljningen av ekologiska livsmedel fortsatte öka och översteg i fjol för första gången 400 miljoner euro. Mest ökade försäljningen av mjöl och grönsaker.

Den totala försäljningen av ekologiska livsmedel steg i fjol till 409 miljoner euro, vilket är ett nytt rekord, meddelar Pro Luomu ry. Sammanlagt ökade försäljningen av ekoprodukter med 9,7 procent från året innan. Speciellt mycket ökade försäljningen av ekologiskt mjöl och ekologiska grönsaker.

Försäljningen av ekologiska livsmedel steg mera än dagligvaruhandelns helhetsförsäljning, trots att coronapandemin gjorde att försäljningen av livsmedel och alkoholfria drycker steg med 7,3 procent.

Ungefär 2,6 procent av dagligvaruhandelns helhetsförsäljning utgjordes av ekologiska livsmedel. I kategorier som barnmat och ägg var andelen över 20 procent. De mest sålda ekolivsmedlen för 2020 var banan, ägg, mjölk, kaffe och malet kött.

Precis som tidigare år såldes mest ekologisk frukt och grönsaker samt ekomjölkprodukter. Dessa kategorier stod för omkring en tredjedel av ekoförsäljningen.

Mest ökade försäljningen av ekologiskt mjöl, sötningsmedel och kryddor. Också försäljningen av grönsaker, kaffe och te ökade.

– I och med coronapandemin tillbringade man mera tid hemma, vilket syntes som mera matlagning och bakning. Till och med surdegsbakning blev trendigt. De här trenderna syntes också tydligt inom försäljningen av ekolivsmedel, säger Aura Lamminparras, verksamhetsledare för Pro Luomu.

Utbudet borde bli större

De produktgrupper som sålde sämre än tidigare var yoghurt, kvarg och andra mellanmålsprodukter samt färskt bröd. Avsaknaden av färskt ekologiskt kött och färska ekologiska konditoriprodukter gör att ekoförsäljningen ännu utgör en relativt liten del av alla sålda livsmedel.

För att öka ekoförsäljningen skulle det behövas satsningar på nya produkter inom kategorier som bröd, korv och charkuteriprodukter. Även ekologiska alternativ till animaliska produkter skulle behövas.

– Konsumtionstrender och färska konsumentundersökningar visar att ekoförsäljningen fortsätter öka. Förutom klimatdiskussionen har också naturens mångfald dykt upp som ett samtalsämne. Eftersom ekologisk odling stöder mångfalden kommer det antagligen stärka efterfrågan ytterligare. Det förutsätter däremot ett växande utbud av ekologiska produkter, säger Lamminparras.