Albert Hejin Yasminhargreaves 1203
Nederländska jordbrukare vill förhandla med handeln om en bondevänligare produktmärkning och rättvisa priser. FOTO: Albert Heijn
Jordbruk EU Marknad

Holländsk bondegrupp
pressar på rättvisare handel

Den nederländska bondegruppen Farmers Defence Force kräver förhandlingar med handeln om en bondevänligare produktmärkning. Systemet ska upplysa kunderna om hur rättvist varje affär behandlar sina leverantörer.

Farmers Defence Force (FDF) har de senaste månaderna haft stor tillströmning bland de nederländska producenterna. Gruppen organiserar sig snabbt och tvekar inte att profilera sig med hårda tag och demonstrationer.

Nu lanserar FDF ett eget förslag till kvalitetsmärkning för supermarknaderna. Märket ”Farmer Friendly” borde enligt FDF tilldelas butiker som umgås civiliserat med alla bönder som levererar sina produkter.

FDF har redan börjat förhandla om systemet med livsmedelsbranschens centralorganisation CBL, uppger tidningen BoerenBusiness. Målet är en ärligare prissättning och bondevänliga producentpriser.

Rättvisan mäts med antalet stjärnor

Kvalitetsmärkningen bygger på en betygsättning med mellan en och tre stjärnor. De mest bondevänliga affärerna skulle tilldelas tre stjärnor. Detta ska underlätta orienteringen för kunderna och bidra till större offentlighet för kedjor som bedriver rättvis handel.

Affärer med en stjärna ska enligt förslaget avge en procent av sin årliga omsättning till bondeledet. Med två eller tre stjärnor stiger motsvarande avgift till två, respektive tre procent.

De medverkande affärerna kan använda märkningen i sin annonsering och på detta sätt skapa större goodwill hos konsumenterna. FDF utgår från att affärerna drar nytta av märkningen, då kunderna har sympatier för producenterna.

På detta sätt visualiseras kedjornas behandling av bönderna, resonerar FDF. Pengarna skulle förvaltas av ett boendeägt andelslag där producenterna kan bli medlemmar för en årlig avgift av 150 euro per företag.

Den procentuella avgiften från handeln landar därmed direkt hos bönderna, som kan räkna med ett kännbart påslag för sina produkter. Detta korrigerar dagens snedvridningar. Pengarna ska komma gårdarna tillgodo, motiverar FDF sin modell.

Handeln intar en skeptisk attityd

Handelns centralorganisation CBL och FDF inledde de första förhandlingarna kring märkningen redan före julen, utan att ändå nå resultat. Enligt uppgift ansåg affärsledet att böndernas förslag inte var tillräckligt realistiskt.

Nu ska förhandlingarna återupptas. FDF understryker att bönderna stöder en fri handel med livsmedel men detta förutsätter att handeln är rättvis. Organisationen påpekar att 74 procent av landets konsumenter är redo att betala rättvisa priser för sin mat.

Mer än 55.000 bönder har redan registrerat sig som medlemmar, uppger FDF på sin facebooksida. Gruppen grundades i maj 2019 med namnet Farmers Defence Force och har vuxit mycket snabbt.

Verksamheten finansieras bland annat med donationer och en egen nätbutik som säljer flaggor och t-skjortor med det inofficiella emblemet, två korsade högafflar. Medlemmarna har också flitigt deltagit i vinterns bondedemonstrationer.

Så sent som förra tisdagen rullade traktorer på gatorna i huvudstaden Haag. Flera tusen FDF-bönder demonstrerade mot regeringens planer på drastiskt sänkta kväveutsläpp och förslagen till statliga premier för uppköp av grisgårdar.