Dalsbruk 1
Debut i Dalsbruk. Drygt 10.500 ton havre lastas på m/s Tali med Spanien som destination.
Jordbruk EU Marknad

Första spannmålslasten
från Dalsbruks hamn

Över tiotusen ton havre på export till Spanien. På Kimitoön hoppas man på utvidgning också till andra sädesslag.

I början av veckan skrevs historia i Dalsbruks hamn: det 137 meter långa fartyget m/s Tali lastades med havre för frakt till Spanien.

Det är historiens första spannmålsexport från hamnen. Tali är dessutom det största fartyg som lagt till där. Hon tar 10.500 ton havre till Sydeuropa, vilket motsvarar cirka 230 långtradare.

I tisdags var fartyget redan halvfyllt. Långtradare och lastbilar rullade fram i en jämn ström och tömde sin last på kajen. Sedan lyftes havren ombord med kran och skopa.

Havren kommer från Sydvästra Finland, västra Nyland och Tavastland. Största delen har lagrats i hamnens byggnader under hösten, men en tredjedel kommer direkt från odlarna till fartyget.

Dalsbruk 2
Spannmålssamarbete. Från vänster Timo Kiviaho från hamnoperatören Seaport Logistics SL Oy, Pekka Hyssy från spannmålsbolaget Avena Nordic Grain Oy och Göran Eriksson från Dalsbruks Fabrik Ab.

Industrihallar blev spannmålslager

Det är Avena som köpt in och exporterar havren. Inköpschef Pekka Hyssy säger att pilotsatsningen i Dalsbruk löpt bra – även om han i våras nog funderade hur det skulle gå eftersom hallarna då ännu var fulla med lämningar från den tidigare metallindustrin.

Hyssy konstaterar att det odlas en betydande mängd havre i Sydvästra Finland. Dalsbruks hamn ligger nära och erbjuder en bra infrastruktur.

Timo Kiviaho från hamnoperatören Seaport Logistics påpekar att Dalsbruk faktiskt är en av landets hamnar som ligger närmast Europa.

För Seaport, som också sköter hamnen i Salo, är spannmål en ny vara.

– Det handlar ju om mat, vilket är den mest krävande bulkvaran. Så det tas ständigt prover för att se till att allt är okej. Vi har en exceptionellt bra havrekvalitet i Finland. Det är en verklig ”supermat” som tål att föras ut i världen! säger Kiviaho.

Dalsbruks Fabrik Ab, som grundades 2017, äger hamnen och största delen av FN-Steels gamla byggnader.

Under metallindustrins tid var hamnen stängd för andra. Men nu har en del frakt redan ägt rum den här vägen, främst en handfull laster med trävaror.

Fartyget som nu lastats med havre är ytterligare ett steg i att bredda hamnens verksamhet, säger Dalsbruks Fabriks vd Göran Eriksson.

– Tills vidare har det handlat om små mängder. Men infrastrukturen fungerar, och det är bara en timme till Åbo och två till Helsingfors.

Dalsbruk 6
Välkomnar utvecklingen. Lokala odlaren Cay Blomberg är glad att Dalsbruks hamn nu är öppen för spannmålsexport.

Fortsättning följer

Tanken är att spannmålsexporten via Dalsbruk ska fortsätta och utvidgas också till andra sädesslag.

Det som redan är spikat är att lagren ska fyllas med havre en gång till i vinter för frakt utomlands. Odlare kan också göra kontrakt inför nästa höst.

Avena, Seaport och Dalsbruks Fabrik hoppas att fler odlare på Kimitoön ska intressera sig för havren nu när man har en exporthamn i hemmaknutarna.

Cay Blomberg är en av de lokala jordbrukare som tog chansen att kolla in när Tali lastades. Han välkomnar möjligheten att skeppa spannmål från Dalsbruk, något som odlarna förgäves bad om under metallindustrins tid.

Blomberg hoppas exporten utvidgas till vete, men tror nog att lokala odlare också börjar spana på havre nu – speciellt som man kan köra skörden till lagren i hamnen.

– Havre är lättodlat. Det är hanteringen och avsättningen som är svår. Men hit kan man ju köra med traktor från hela ön. Det betyder mycket.

Avena har redan motsvarande verksamhet i Tolkis i Borgå och i Joddböle i Ingå.