Img 6297
Värdet på försäljningen av ekoprodukter i dagligvaruhandeln var senaste år 375 miljoner euro och försäljningen sjönk penningmässigt med åtta procent jämfört med året innan, uppger Pro Luomu. FOTO: Pro Luomu
Jordbruk Marknad

Försäljningen av ekoprodukter
sjönk med åtta procent ifjol

Inflationen har påverkat konsumenternas köpbeteende. Det märks tydligt på ekomarknaden, där försäljningen nu sjunker på den finländska marknaden efter tio års positiv utveckling.

Värdet på försäljningen av ekoprodukter i dagligvaruhandeln var senaste år 375 miljoner euro och försäljningen sjönk penningmässigt med åtta procent jämfört med året innan, uppger Pro Luomu som är en samarbetsorganisation inom ekosektorn.

Det finns inga noggranna uppgifter om hur försäljningen har ändrat volymmässigt, men beaktande av prisökningen på livsmedel tror Pro Luomu att volymerna sjunkit ännu mer än den penningmässiga försäljningen.

Ekoprodukterna har en andel på 2,2 procent av livsmedelsmarknaden i dagligvaruhandeln.

Ekobarnmat ökar ännu

En del ekoprodukter klarade sig någorlunda trots de höjda priserna. Ekobarnmat var den enda produktgrupp där såväl volymen som försäljningsvärdet ökade.

Det förekom endast små förändringar i försäljningsvolymen och -värdet för gula matfetter, saft och saftsoppor samt gryn och flingor.

Mest sjönk både försäljningsvolymen och -värdet för färskt kött, köttprodukter, grönsaker, växtdrycker och bryggeriprodukter. I värde mätt tappade ekoprodukterna störst marknadsandel för hönsägg, grönsaker och växtoljor.

Finländarna började senaste år igen äta ute på restauranger och matserveringar, vilket allmänt sänkte försäljningen av basråvaror som grönsaker och kött.

Marknadsandelar för ekoprodukter 2022 enligt värde

Barnmat 23 %
Hönsägg 16 %
Flingor och gryn 12 %
Saft och saftsoppor 8 %
Mjöl 8 %
Kaffe, te och kakao 7 %
Frukter och bär 6 %
Grönsaker 3 %
Mjölk 4 %


Prismedvetenhet påverkar

– De höjda matpriserna och konsumenternas ökade prismedvetenhet har tydligt påverkat försäljningen av ekoprodukter. Tyvärr måste konsumenterna nu tänka på plånboken då de överväger om de skall göra ansvarsfulla val i matbutiken, säger Aura Lamminparras som är verksamhetsledare för Pro Luomu.

I en färsk konsumentundersökning genomförd av Kantar TNS Agri säger 57 procent av finländarna att de upplever att prishöjningarna på livsmedel avsevärt påverkar hur väl de kan göra ansvarsfulla val vid matinköpen.

Dessutom säger 67 procent av finländarna att prisökningarna allmänt påverkar vilken mat de köper från butiken.

Enligt marknadsundersökningen anser 53 procent av finländarna att det åtminstone är en rätt viktig egenskap hos ett livsmedel att det är ekologiskt producerat.

De fem populäraste ekoprodukterna enligt värde

- Banan
- Mjölk
- Hönsägg
- Kaffe 
- Apelsinsaft