Skargard
För ansökningar om förnyande av föråldrade tillstånd har NTM-centralen undantagsvis beslutat att förlänga det gamla tillståndet tills den nya tillståndsansökan hinner behandlas. Tillståndssökandena informeras om situationen separat per brev. I dessa situationer ska NTM-centralens brev medföras i bilen för att ange förkörsrättens giltighetstid. ARKIVFOTO
Livet på landet

Fördröjd handläggning av
tillstånd för förkörsrätt till
skärgårdens landsvägsfärjor

NTM-centralen i Egentliga Finland beviljar tillstånd för förkörsrätt till vissa landsvägsfärjor i skärgården. Tillstånden gäller för 4 år åt gången. NTM-centralens behandling av tillstånden har nu fördröjts tillfälligt på grund av en plötslig brist på personalresurser.

Behandlingen av nya tillstånd tar för närvarande flera månader. Om ärendet gäller ansökningar om förnyande av föråldrade tillstånd har NTM-centralen undantagsvis beslutat att förlänga det gamla tillståndet tills den nya tillståndsansökan hinner behandlas. Tillståndssökandena informeras om situationen separat per brev.

I dessa situationer ska NTM-centralens brev medföras i bilen för att ange förkörsrättens giltighetstid, eftersom förkörsrättsskyltarna inte förnyas förrän ett nytt tillstånd har beviljats.

På grund av överraskande och oförutsedda personaländringar har handläggningstiden för de förkörsrättstillstånd som kommer till NTM-centralen blivit flera månader lång. Tillståndsansökningarna behandlas så snabbt som möjligt i den ordning de inkommit. NTM-centralen beklagar situationen för dem som ansöker om tillstånd.

Tillstånd för förkörsrätt beviljas till de landsvägsfärjor som trafikerar till öarna Nagu, Korpo, Norrskata, Houtskär och Iniö i Pargas stad, till ön Hitis i Kimitoöns kommun, till ön Vartsala i Gustavs kommun, till Karlö och till Skåldö i Raseborgs stad samt till förbindelsebåten som trafikerar sommartid mellan Houtskär och Iniö i Pargas stad. Förkörsrätt till andra förbindelsebåtar beviljas inte.

Förkörsrätten till färjan garanterar smidiga resor i vardagen för skärgårdsbor och företag. Därför har man velat förlänga giltighetstiden för de gamla förkörsrätterna under tillståndsbehandlingen. Den olägenhet som handläggningstiden orsakar riktas främst till nya tillståndssökande som inte tidigare har haft tillstånd för förkörsrätt. Största delen av ansökningarna om förkörsrätt gäller dock förnyande av det gamla tillståndet.

Kapaciteten utvecklas

Landsvägsfärjetrafiken utvecklas hela tiden i en sådan riktning att färjornas förmedlingskapacitet motsvarar behoven i fråga om antalet användare. Vid många färjelägen har kötiderna minskat betydligt genom förbättringsåtgärder som vidtagits under de senaste åren.

Vid färjeläget Pargas-Nagu betar Elektra av köerna och väntetiden till färjan har minskat väsentligt. Situationen förbättras ytterligare under 2022 när en andra stor hybridfärja, Altera, tas i trafik vid färjeläget. Till Skåldö färjeläge får man för sommarsäsongen 2022 en ny större färja.

År 2023 förbättras situationen vid färjfästena Nagu-Korpo och Gustavs-Iniö. Mellan Nagu och Korpo får man en ny större hybridfärja, och Sterna flyttar från färjeläget Pargas-Nagu och börjar trafikera mellan Gustavs och Iniö. Aura, som trafikerat färjeläget Gustavs-Iniö, kommer att ersätta nuvarande färjan Mergus vid färjeläget Korpo-Norrskata. Det förbättrar samtidigt också Korpo-Houtskär färjeläges förmedlingskapacitet.

Till Karlö byggs en fast förbindelse som ersätter den nuvarande färjetrafiken. Som det ser ut nu kommer den fasta förbindelsen att bli klar 2025, om tillståndet enligt vattenlagen vinner laga kraft vid behandlingen i förvaltningsdomstolen.

Behovet av förkörsrätter har därför redan minskat och på många håll minskar de ytterligare tack vare de nya större landsvägsfärjorna och deras bättre förmedlingskapacitet.