Case 1
Det är nu några år sedan Case IH visade upp sin första självkörande traktor, det var en stor maskin utan hytt som aldrig gick i produktion. Nu har CNH Industrial valt en mer gångbar väg, nämligen byggt en autonom traktor på en befintlig serieproducerad modell.
Maskin & teknik

Förarlöst med Case IH

Med ett lantbruk som hela tiden har brist på arbetskraft är traktorer och självgående lantbruksmaskiner som klarar sig utan förare utan tvekan intressant. Flera maskintillverkare har undersökt tekniken det senaste decenniet och nu börjar fler av dem sätta ner foten om hur det ska ske. På Case IH tror man på en konventionell traktor med teknik för autonom körning.

Det blir naturligtvis det mest flexibla. Traktorn kopplas till redskapet och körs på vanligt sätt ut i fältet. Föraren kan göra alla nödvändiga inställningar för traktor och redskap på sin dator, iPad eller iPhone i fält eller långt innan, alternativt direkt i traktorns terminal när man befinner sig på åkern.

Detta är betydligt snabbare och enklare än att bogsera eller på annat vis transportera en autonom traktor utan hytt ut till fält.

En annan fördel är att en konventionell traktor med teknik för autonom körning även kan användas som vanligt, exempelvis till transporter, flytta bevattningar, frontlastararbete och stationär drift.

Case 2
Tekniken i dagens jordbruksutrustning utvecklas och utökas ständigt, och antalet uppkopplade maskiner i fält ökar snabbt. Detta öppnar en värld av möjligheter när det gäller att stödja jordbrukare och hjälpa dem att få ut det mesta av både sina maskiner och fält. Case IH:s svar är Connect Room Hub, hjärtat i Case IH:s uppkopplade tjänster som möjliggör en övergång från en reaktiv till en proaktiv och i vissa fall förebyggande strategi för att stödja kunderna. Case IH-anslutna maskiner genererar kontinuerligt data när de arbetar i fält – driftsparametrar, skick, växtodlingsdata – och skickar dem till det nyinrättade Case IH Connect Room Hub för Europa i St Valentin, Österrike. Case IH:s produktexperter analyserar data för att skapa och ständigt förbättra algoritmerna och generera varningar, råd om maskindrift och användbara insikter för kunden. Connect Room Hub är hjärtat i ett nätverk för Connect Room hos Case IH-återförsäljaren, där statusen för kundens maskiner övervakas dygnet runt, sju dagar i veckan.

Vill bli ledande

Vid en pressvisning i Österrike visade Case IH sin nya självkörande traktor som är byggd på en vanlig Magnum 340 CVX. En stor fördel för CNH Industrial är att de köpt elektronikföretaget Raven som bland annat levererar kameror och sensorer till den autonoma tekniken.

– Vi ska bli ledande på den här tekniken med autonoma traktorer och det ska vara fördelar för våra kunder lantbrukarna, säger Alessio Quatraro, produktutvecklare på Case IH.

Case IH hade pressvisning tillsammans med svenska Väderstad som då visade redskap anpassade till autonoma traktorer. Dessa kan följas och ställas in på distans, exempelvis i en iPad.

Case 3
Köpet av elektronikföretaget Raven har medfört att CNH Industrial tagit ett rejält kliv framåt vad gäller självkörande traktorer.

ISOBUS är en viktig teknik vid autonom körning så att traktor och redskap kan kommunicera med varandra.

Regelverket i EU hänger dock inte riktigt med i utvecklingen och därför är det i dag inte tillåtet att ha en traktor körande utan förare på en åker, så vida det inte finns en operatör med fjärrkontroll i närheten. Med det kravet försvinner ju hela fördelen med autonom teknik.

Case IH har därför inte heller satt ett datum när deras självkörande traktor ska finnas på marknaden och utvecklingsarbetet lär fortsätta.

Case 4
Med dieseldrift via steglös transmission på bakaxeln och elmotor som driver framaxeln har CNH Industrial lyckats få ut 260 hästkrafter ur denna modell från Steyr som i original heter 6175 Impuls CVT och då ger 180 hästkrafter.

Intressant hybridlösning

En annan traktor på pressvisningen som inte heller finns att köpa i närtid var en Steyr Hybrid CVT byggd på en Steyr 6175 Impuls CVT på 180 hästkrafter.

Det är en konventionell traktor med dieselmotor och en steglös CVT-transmission. Denna driver dock enbart bakaxeln medan framaxeln drivs av elmotor. Dieselmotorn ger således 180 hästkrafter via bakaxel och kraftuttag medan framaxelns elmotor ger 80 hästkrafter. Därmed kan man få ut 260 hästkrafter över hjulen utan att överbelasta den steglösa transmissionen.

Traktorn är således lätt i förhållande till maximal effekt och är till stor fördel vid effektkrävande kraftuttagsarbete som storbalspressar. Då kan den mesta effekten från dieselmotorn överföras via kraftuttaget till pressen, medan traktorn drivs fram till största delen av elmotor och framhjulen. Även framaxeln är ny med förbättrad fjädring.

CNH Industrial har mätt upp att Steyr Hybrid CVT har en minskad bränsleförbrukning på i snitt 15 procent jämfört med den konventionella modellen den är byggd på.

Traktorn har även en elektronik som automatiskt fördelar kraften mellan fram- och bakaxel på ett optimalt sätt under körning. Strömmen till elmotorn erhålls via en generator som drivs av dieselmotorn. Enligt CNH Industrial är Steyr Hybrid CVT nära produktionsstart vad gäller utvecklingsarbetet.  Steyr är ett varumärke som också ingår i CNH Industrial och som tillverkas i samma fabrik i St Vallentin i Österrike som Case IH. Steyr marknadsförs inte hos oss i dag.

Case 5
Nya Case IH Quadtrac 715 för ökad effektivitet och minskad markpackning.

Quadtrac 715

Störst från Case IH är nya Quadtrac 715. Den har en toppeffekt på 778 hästkrafter och 16-stegad powershifttransmission med automatik. Motorn är en sexcylindrig diesel på 16 liter från Fiat Powertrain. Den har tvåstegs turbo och klarar avgaskrav steg V utan AdBlue.

Den nya större midjestyrda traktorn från Case IH finns enbart med band. Dessa är större och har längre anläggningsyta än tidigare bandställ på Case IH midjestyrda traktorer.

Trepunkten bak lyfter drygt tio ton och via åtta dubbelverkande yttre hydraulikuttag kan det erhållas ett flöde upp till 428 liter per minut. Traktorn har även ny hytt.

Utvändigt garanteras ett säkert och enkelt tillträde till hytten via vridna trappsteg, medan en bekväm körning garanteras av fyrapunkts-hyttfjädringen. Den ombyggda belysningen ger ett nytt utseende och högre effekt, medan andra praktiska nya funktioner inkluderar greppskenor runt taket för att underlätta säker fönsterrengöring och en ny vindrutetorkare som ökar den totala torkytan.

Case 6
Oavsett om Vestrum-traktorerna är utrustade med CVXDrive eller ActiveDrive 8 använder de samma fyrcylindriga motorer från Fiat Powertrain som uppfyller avgaskraven. Motorerna är på 4,5 liter och de utvecklar upp till 10 hästkrafter mer än sin nominella effekt mellan 1.700 och 1.900 rpm och ger maximalt vridmoment vid 1.300 rpm. Trepunkten bak lyfter 5.600 kg, medan en 2.300 kg frontlyft är tillval, liksom ett 1.000 rpm frontkraftuttag med våtkoppling. Manövrerbarheten underlättas av en vändradie på 4,5 m.

Mindre traktornyheter

Case IH visade även mindre traktornyheter. Det är Case IH Vestrum i klassen 100 till 130 hästkrafter som fått fler transmissionsalternativ.

Det är ActiveDrive 8 som blir ett alternativ till den steglösa CVXDrive-transmissionen. Det är en billigare transmission som även ger minskad bränsleförbrukning och som i automatläge körs som en steglös transmission.

Naturligtvis märker föraren när traktorn växlar mellan de åtta stegen men traktorn tappar aldrig dragkraft då transmissionen har dubbelkoppling. Totalt har traktorn 24 växlar då det finns tre områdesväxlar.

Område ett är vid körning 0 till 10,7 km/h och område två vid körning 4,3 till 18,1 km/h i fält.

I transport väljs område tre som sträcker sig från 0 till 40 km/h.

Case 7
Vestrum ActiveDrive 8-traktorerna finns tillgängliga med två specifikationspaket. Modellerna ”Selection” är utrustade med mekaniska hydraulikuttag, en hydraulikpump på 80 eller 110 l/min, kraftuttag med tre hastigheter och alternativ för trepunktslyft. Det finns två takalternativ; en version med lågt tak som ger traktorn en totalhöjd på 2,7 meter, och som har ett panoramafönster för bekvämare lastararbete, medan ett alternativ med standardtak ger traktorn en höjd på 2,83 meter. Luftkonditionering, passagerarsäte och hyttfjädring kan väljas till.  Den andra specifikationen ”Advanced” har ytterligare utrustning, inklusive trepunktslyft med Front Hitch Management, elektrohydrauliska uttag, plus tillvalsfunktioner som Advanced Headland Management, autostyrning som hanteras via AFS Pro 700 Plus-skärmen och ISOBUS-alternativ.