Med ett lantbruk som hela tiden har brist på arbetskraft är traktorer och självgående lantbruksmaskiner som klarar sig utan förare utan tvekan intressant. Flera maskintillverkare har undersökt tekniken det senaste decenniet och nu börjar fler av dem sätta ner foten om hur det ska ske. På Case IH tror man på en konventionell traktor med teknik för autonom körning.
Det blir naturligtvis det mest flexibla. Traktorn kopplas till redskapet och körs på vanligt sätt ut i fältet. Föraren kan göra alla nödvändiga inställningar för traktor och redskap på sin dator, iPad eller iPhone i fält eller långt innan, alternativt direkt i traktorns terminal när man befinner sig på åkern.
Detta är betydligt snabbare och enklare än att bogsera eller på annat vis transportera en autonom traktor utan hytt ut till fält.
En annan fördel är att en konventionell traktor med teknik för autonom körning även kan användas som vanligt, exempelvis till transporter, flytta bevattningar, frontlastararbete och stationär drift.
Vill bli ledande
Vid en pressvisning i Österrike visade Case IH sin nya självkörande traktor som är byggd på en vanlig Magnum 340 CVX. En stor fördel för CNH Industrial är att de köpt elektronikföretaget Raven som bland annat levererar kameror och sensorer till den autonoma tekniken.
– Vi ska bli ledande på den här tekniken med autonoma traktorer och det ska vara fördelar för våra kunder lantbrukarna, säger Alessio Quatraro, produktutvecklare på Case IH.
Case IH hade pressvisning tillsammans med svenska Väderstad som då visade redskap anpassade till autonoma traktorer. Dessa kan följas och ställas in på distans, exempelvis i en iPad.
ISOBUS är en viktig teknik vid autonom körning så att traktor och redskap kan kommunicera med varandra.
Regelverket i EU hänger dock inte riktigt med i utvecklingen och därför är det i dag inte tillåtet att ha en traktor körande utan förare på en åker, så vida det inte finns en operatör med fjärrkontroll i närheten. Med det kravet försvinner ju hela fördelen med autonom teknik.
Case IH har därför inte heller satt ett datum när deras självkörande traktor ska finnas på marknaden och utvecklingsarbetet lär fortsätta.
Intressant hybridlösning
En annan traktor på pressvisningen som inte heller finns att köpa i närtid var en Steyr Hybrid CVT byggd på en Steyr 6175 Impuls CVT på 180 hästkrafter.
Det är en konventionell traktor med dieselmotor och en steglös CVT-transmission. Denna driver dock enbart bakaxeln medan framaxeln drivs av elmotor. Dieselmotorn ger således 180 hästkrafter via bakaxel och kraftuttag medan framaxelns elmotor ger 80 hästkrafter. Därmed kan man få ut 260 hästkrafter över hjulen utan att överbelasta den steglösa transmissionen.
Traktorn är således lätt i förhållande till maximal effekt och är till stor fördel vid effektkrävande kraftuttagsarbete som storbalspressar. Då kan den mesta effekten från dieselmotorn överföras via kraftuttaget till pressen, medan traktorn drivs fram till största delen av elmotor och framhjulen. Även framaxeln är ny med förbättrad fjädring.
CNH Industrial har mätt upp att Steyr Hybrid CVT har en minskad bränsleförbrukning på i snitt 15 procent jämfört med den konventionella modellen den är byggd på.
Traktorn har även en elektronik som automatiskt fördelar kraften mellan fram- och bakaxel på ett optimalt sätt under körning. Strömmen till elmotorn erhålls via en generator som drivs av dieselmotorn. Enligt CNH Industrial är Steyr Hybrid CVT nära produktionsstart vad gäller utvecklingsarbetet. Steyr är ett varumärke som också ingår i CNH Industrial och som tillverkas i samma fabrik i St Vallentin i Österrike som Case IH. Steyr marknadsförs inte hos oss i dag.
Quadtrac 715
Störst från Case IH är nya Quadtrac 715. Den har en toppeffekt på 778 hästkrafter och 16-stegad powershifttransmission med automatik. Motorn är en sexcylindrig diesel på 16 liter från Fiat Powertrain. Den har tvåstegs turbo och klarar avgaskrav steg V utan AdBlue.
Den nya större midjestyrda traktorn från Case IH finns enbart med band. Dessa är större och har längre anläggningsyta än tidigare bandställ på Case IH midjestyrda traktorer.
Trepunkten bak lyfter drygt tio ton och via åtta dubbelverkande yttre hydraulikuttag kan det erhållas ett flöde upp till 428 liter per minut. Traktorn har även ny hytt.
Utvändigt garanteras ett säkert och enkelt tillträde till hytten via vridna trappsteg, medan en bekväm körning garanteras av fyrapunkts-hyttfjädringen. Den ombyggda belysningen ger ett nytt utseende och högre effekt, medan andra praktiska nya funktioner inkluderar greppskenor runt taket för att underlätta säker fönsterrengöring och en ny vindrutetorkare som ökar den totala torkytan.
Mindre traktornyheter
Case IH visade även mindre traktornyheter. Det är Case IH Vestrum i klassen 100 till 130 hästkrafter som fått fler transmissionsalternativ.
Det är ActiveDrive 8 som blir ett alternativ till den steglösa CVXDrive-transmissionen. Det är en billigare transmission som även ger minskad bränsleförbrukning och som i automatläge körs som en steglös transmission.
Naturligtvis märker föraren när traktorn växlar mellan de åtta stegen men traktorn tappar aldrig dragkraft då transmissionen har dubbelkoppling. Totalt har traktorn 24 växlar då det finns tre områdesväxlar.
Område ett är vid körning 0 till 10,7 km/h och område två vid körning 4,3 till 18,1 km/h i fält.
I transport väljs område tre som sträcker sig från 0 till 40 km/h.