Skogsbruk

Finlands skogscentrals
nya organisation satsar på
information och e-tjänster

Finlands skogscentral har förnyat sin organisation och verksamhet för att svara på förändringarna i omvärlden och det strikta ekonomiska läget. Skogscentralen övergår till rikstäckande processer och förnyar verksamheten i många olika hänseenden. Den nya organisationen inledde verksamheten 1.4.

– Vi förnyar våra arbetssätt och ökar automationen och produktiviteten i alla funktioner. Vi koncentrerar oss på våra kärnuppgifter och upphör med sådana tjänster som även tillhandahålls på marknaden, sammanfattar Skogscentralens direktör Ari Eini.

I fortsättningen fokuserar Skogscentralen på sin roll som beviljare av stöd för skogsbruket. Det nya incitamentsystemet för skogsbruket Metka trädde i kraft vid ingången till 2024 och stöd har kunnat sökas från och med 1.3. En förutsättning för stödansökan är att arbetet har inletts först efter att incitamentsystemet trädde i kraft 1.1.2024.

Via Metka kan skogsägare ansöka om följande stöd: stöd för vård av plantbestånd och ungskog, stöd för vitaliseringsgödsling, skogsvägsstöd, stöd för vård av torvmarksskog, naturvårdsstöd, miljöstöd och stöd för hyggesbränning.

I och med det nya incitamentsystemet gör Skogscentralen inte längre beredning av miljöstödsansökningar för skogsägarnas räkning. Härefter är företag i skogsbranschen och skogsvårdsföreningar skogsägarnas samarbetspartner vid beredning av miljöstödsansökningar. Skogscentralen stöder dessa företag bland annat genom utbildningar.

E-tjänsten MinSkog.fi har förnyats

Skogscentralens e-tjänst MinSkog.fi har förnyats under våren. 

– Tjänsten MinSkog.fi håller på att bli en allt viktigare mötesplats för skogsägare och företag i skogsbranschen. I tjänsten har alla tillgång till samma skogs- och naturinformation som tagits fram av Skogscentralen, berättar kundrelations- och kommunikationsdirektör Nilla Hietamäki.

Varje år hanterar över 60.000 skogsägare sina skogsärenden i tjänsten MinSkog.fi. Ett företag kan hantera en skogsägares ärenden med fullmakt. I tjänsten kan företagen hitta nya kunder via de kontakt- och anbudsbegäranden som skogsägare skickat in.

I och med förnyelserna upphör Skogscentralen med individuell rådgivning till skogsägare. Skogsägare har fortsättningsvis tillgång till ett rikligt kursutbud inom skogsägande, information och övrigt material som stöd för ett målinriktat skogsägande och beslutsfattande.

I stödet till företagskunder övergår Skogscentralen till en rikstäckande verksamhetsmodell med fokus på företag som tillhandahåller tjänster för skogsägare.

Projekt verkställer strategiska mål

På landskapsnivå genomförs regionala skogsprogram i samarbete med skogsråden. Skogsråden ute i landskapen består av företrädare för skogssektorn och centrala intressentgrupper. De nya skogsråden inledde verksamhet i slutet av 2023.

Finlands skogscentral är en aktiv aktör både i landskapsprojekt och i EU-finansierade projekt. I fortsättningen planeras projekt så att projektarbetet utgör större helheter och verkställer Skogscentralens strategiska insatsområden: skogen och näringarna, skogen och klimatförändringen samt skogen och mångfalden.

Skogscentralens nya organisation inledde sitt arbete 1.4. De nya enheterna leds av följande personer:

- Skogslagstiftning och informationsproduktion: skogsdirektör Anna Rakemaa.

- Skogsprogram och -kunskap. informationstjänstdirektör Anssi Niskanen.

- Kundrelationer och kommunikation: kundrelations- och kommunikationsdirektör Nilla Hietamäki.

- Datasystem och -administration: digidirektör Tapani Hämäläinen.

- Förvaltning: förvaltningsdirektör Anna-Liisa Louko.