Img 6493
En bra matupplevelse etsar sig fast. Det säger Henrik Beckman från Finström på Åland som för tolv år sedan köpte en konkursfärdig restaurang på Bärö utanför Kumlinge. Tack vare innovativt tänkande har han ökat omsättningen från 50.000 euro till 280.000 om året. Sjuttio procent av omsättningen sker i juli månad.
Landsbygdsnäringar Marknad Livet på landet

Allt är möjligt bara man
har rätt inställning!

Närpes gästades härom veckan av två drivna och entusiastiska föreläsare i Henrik Beckman från Finström på Åland och Jerry Engström från Örnsköldsvik på andra sidan Kvarken. Båda har köpt upp varsitt dåligt fungerande företag och på några år byggt upp respektive verksamhet till en veritabel framgång.

Henrik och Jerry var inbjuda för att föreläsa inom det treåriga projektet ”En smakstart – Röda Guldets Region”.

– Vi vill få mera kunskap kring hur vi kan utveckla vår hembygd inom mat och turism samt få vägledning i hur vi kan lyfta fram de guldkorn som är förknippade med vår egen region, säger projektledare Frida Lähdesmäki. Vi vill även få tips på hur vi skulle kunna utvecklas för att locka turister till Närpes.

Föreläsningarna var i första hand riktade till dem som funderar på att starta eller utveckla en verksamhet inom mat och turism.

– Genom att ta del av Henrik och Jerrys erfarenhet får de se hur man kan gå till väga, vad man bör tänka på och att allt är möjligt bara man har rätt inställning, säger Frida.

Med Alperna som förebild

Henrik Beckman har tidigare varit chef för Nordiska ministerrådets skärgårdssamarbete samt för projektet Skärgårdssmak som pågick i tolv år.

Skärgårdssmak var ett samarbete mellan Stockholm, Åland och Åbolands skärgård med syfte att utveckla ett gränsregionalt samarbete i skärgårdarna och göra regionen lika känd som Karibien och Alperna.

– Den viktigaste upplevelsen vi har när vi är ute och reser är den mat vi äter, det vin vi dricker och den öl vi serveras, säger Henrik. Vi började fundera över vad vi kan göra för maten i vårt område, satte kocken som lokförare och valde ut vissa restauranger i vår region och tuffade framåt.

Impulser och upplevelser blev nyckelord när projektet utvecklades, de lokala råvarorna skulle lyftas fram i häftig miljö. Övriga verksamheter kopplades in och även den lokala jordbrukaren togs med.

– Med kocken och producenten i täten tänkte vi att vi skulle skapa Europas bästa kustkök, berättar Henrik. Och under några år lyftes projektets logo fram på olika mässor i Stockholm och Helsingfors, med åren fick vi Skärgårdssmak att lyfta till oanade höjder.

Ökad omsättning

Tyvärr kommer det sämre tider även när det går bra och idag är Skärgårdssmak ett dött projekt.

– Jag gick själv in i väggen och slutade helt 2002, berättar Henrik. Men jag har utnyttjat alla idéer vi hade när jag började med vår restaurang.

För det blev ju så att ett bananskal lät honom halka in på nya marker och sedan tolv år tillbaka driver Beckman Glada Laxen – ett hotell med restaurangverksamhet på Bärö utanför Kumlinge i Ålands östra skärgård.

Den då konkursfärdiga restaurangen räddades med ett innovativt tänk och Beckman har ökat hotell- och restaurangverksamhetens omsättning från 50.000 euro om året till 280.000. Sjuttio procent av företagets omsättning dras in under juli månad då Glada Laxen tar emot 850 övernattande båtar i sin gästhamn. Det är fullt varje dag.

– Krogen är navet kring vilket fiskaren, odlaren, växthusföretagaren, hantverkaren, turistföretagaren, båtar och bussar samt butiken och posten snurrar, säger Henrik. Går det bra för en går det bra även för andra då de drar folk till regionen. Om man vill lyfta fram sin egen region ska man ta vara på vad som finns!

Img 6519
Möjligheterna är enorma och det har aldrig varit enklare att nå ut, säger turismentreprenören Jerry Engström. Som före detta marknadschef för Fjällräven har han fört ut företaget på den asiatiska och nordamerikanska marknaden. Sedan 2012 fungerar han som drivande kraft bakom FriluftsByn på Höga Kusten där några av Sveriges största friluftsäventyr ordnas.

Marknadsföring – en ny era

Jerry Engström är marknadschef, turismentreprenör och inspiratör med erfarenhet och dokumenterad framgång inom multinationella, mellanstora och små företag som exempelvis Unilever, Axe, Becel och Dove.

Som före detta marknadschef för Fjällräven – ett företag som likt Jerry har sina rötter i Örnsköldsvik – har han med hjälp av en framgångsrik femårsplan varit med och fört ut Fjällräven till den asiatiska och nordamerikanska marknaden. Den kännspaka ryggsäcken kan numera ses i de hippaste av kretsar.

Sedan fem år tillbaka driver Engström FriluftsByn på Höga Kusten som ligger på den svenska sidan Kvarken i höjd med Malax och Korsnäs. Där har han av en bedagad campingplats skapat en attraktiv och naturlig mötesplats för friluftsfolk från hela världen och på bara några år har FriluftsByn utvecklats till basstation för den regionens turism.

Engström har bland annat blivit vald till Sveriges Bästa Marknadschef, fått pris som Årets Landsbyggare och varit nominerad till Stora Turismpriset.

Spreta inte – håll fokus!

– Att samla folk som vill åt samma håll är grunden för att få något att hända, säger Jerry med hänvisning till seminariets huvudtema om att utveckla Närpes till en gastronomisk region. De företag som funkar i dag bygger mycket nätverk.

Tack vare teknologi och sociala medier har det aldrig varit lättare att nå ut till folk, men om man försöker prata till alla når man inte fram.

Varje dag nås vi av 20.000 budskap och det gör att mediebruset blir den stora konkurrenten.

– Vi måste göra en sak i taget och göra det riktigt jäkla bra, säger han. Och för att göra det får budskapet inte börja spreta för att ni inte orkar hålla fokus.

När Engström tog sig an Höga Kusten fanns det 249 aktiviteter att välja mellan då man sökte information på nätet. Ett myller av alternativ utan struktur.

– Samarbete och paketering är väldigt viktigt, säger han. Vi köpte upp en domän, samlade ihop de tio bästa utflykterna och vips valdes vi till bästa sidan på Facebook.

– De flesta företag har begränsade resurser som ska matchas mot obegränsade valmöjligheter, fortsätter han. Vad exakt är det som ska hända inom fem år när vi ska växa? Vad är målet för Närpes röda guld år 2023?

Grunden i allt är enligt Jerry Engström: Sätt ihop en strategi innehållande värderingar, vision, strategi, handlingsplan och marknad.

– Ta sedan ansvar för helheten och uppmuntra varandra!