Halsingestintan Slakteri
Hälsingestintan var först med gårdsslakter i specialinredda långtradare för att minska stressen för slaktboskapen. Dessvärre blev idén aldrig lönsam. Foto: Hälsingestintan
Landsbygdsnäringar Marknad

Svenskt bilslakteri ska försättas i konkurs

Det svenska mobila slakteriet Hälsingestintan ska försättas i konkurs. Företaget utvecklade för några år sedan rullande slakterier som inreds i långtradare. Slakt på hemgården skulle minska stressen för boskapen.

Företaget har sedan starten för 20 år sedan satsat på kvalitetskött från god djurhållning men Hälsingestintan har gått med förlust i flera år redan. Trenden har inte gått att vända, uppger företagets nuvarande VD Mats Markgren till ATL Lantbrukets Affärstidning.

Hälsingestintans grundare Britt-Marie Stegs startade sin satsning på kvalitetskött 1999 med företaget Helsinge Lantkök, som lanserade varumärket Hälsingestintan. Specialiteten har varit lokalt producerat kött för en bredare allmänhet.

Djurtransport är en stressfaktor

I offentligheten fick företaget stor uppmärksamhet för fem år sedan med satsningen på mobila slakterier. Britt-Marie Stegs idé var att låta djuren slaktas på gården i stället för att fraktas långa sträckor med bil.

För djuren är transporten alltid en svår stressfaktor som också påverkar köttkvaliteten. I gles bebyggda länder är det särskilt svårt att undvika långa transportsträckor med bil, framhöll Stegs vid presentationen av den nya idén för fem år sedan.

Det mobila slakteriet består av två långtradare. Den ena dragbilen har en överbyggnad med kontor och omklädningsrum och ett släp med plats för själva slakteriet. Den andra enheten är en kylbil som transporterar bort köttet till en hängningshall.

Konceptet har fått stor uppmärksamhet, både inom Sverige och i hela Europa. Så sent som i februari detta år diskuterades „Hälsingemetoden“ vid ett internationellt seminarium i EU-parlamentet.

Hälsingestintans nuvarande VD Mats Markgren uppger för ATL att företaget har gått med förlust i flera år. Tyvärr är det bristande lönsamhet som sätter stopp. Nu kommer en konkursförvaltare att ta över driften.

Konkursen kan få svåra följder för bönder som har anlitat Hälsingestintan. Köttproducenter som har låtit slakta sina djur hos företaget riskerar att bli utan pengar. I kön av fordringsägare står bankerna först i tur.

Nu söker man en köpare till bolaget. Enligt Markgren har det nuvarande mobila slakteriet varit ett slags specialtillverkad prototyp. Det bör finnas möjligheter att göra slakten mer kostnadseffektiv och förbättra lönsamheten.

I ett pressmeddelande beklagar Hälsingestintans ordförande Johan Fant att bolaget nu försätts i konkurs. Enligt Fant har företaget alltid arbetat för den goda djuromsorgen, som eliminerar stressande och skadliga transporter av djur före slakt.

Intresse i Australien

Efter flera år med stora förluster tvingas styrelsen konstatera att det inte längre finns förutsättningar att fortsätta verksamheten. Att som liten aktör med nytänkande arbetssätt utmana en bransch med stordriftsfördelar är mycket svårt, noterar Fant.

Hälsingestintans grundare Britt-Marie Stegs är sorgsen över att hennes livsverk är borta. Jag är väldigt ledsen att det gick på det här viset. Jag har alltid trott på företaget och hoppas att någon ska ta upp idén, säger hon till Sveriges Radio.

Enligt webbsidan foodprocessing.com.au har slakteriföretaget Provenir i Australien bekantat sig med Hälsingestintan och finner konceptet positivt. Provenirs VD Chris Balazs betraktar mobil slakt som en framtidslösning för nöt- och lammkött i Australien.

Provenir har specialiserat sig på en leveranskedja där djurens välfärd kommer i första hand. Företag försöker undvika långa djurtransporter och satsar hellre på lokal slakt på hemgården där djuren känner sig trygga.