Biofach Food From Finland Photo Hanna Kaisa Erkkila
Rekordmånga finländska företag har upptäckt fördelarna med den tyska ekomässan BioFach. FOTO: Hanna-Kaisa Erkkilä
Jordbruk Globalt Marknad

Stort finländskt inslag
på ekomässan i Nürnberg

BioFach i Nürnberg är världens största mötesplats för den ekologiska matproduktionen. På mässan diskuteras de senaste trenderna inom den internationella ekobranschen. Det finländska inslaget är starkt på årets mässa.

Mer än 3.500 utställare från hela världen deltar i årets evenemang som öppnar idag onsdag. Två nya mässhallar bereder ännu mer plats än tidigare för nyheter inom ekomat och uthållig produktion.

Intresset för ekologiska produkter ökar i hela världen, men mest i Europa och Nordamerika. Årets BioFach har lockat 3.500 utställare från mer än 100 länder. I anslutning till mässan arrangeras också konferenser med internationella experter.

Finland ställer upp med ett rekordstort antal utställare. Hela 17 finländska företag är på plats för att informera om sina produkter. Business Finland medverkar för sjätte gången med en egen avdelning där elva företag deltar.

Fackfolk möter fackfolk

Företagen har ett stort intresse för BioFach. Vi fick in förfrågningar redan innan anmälningstiden började, omtalar Hanna-Kaisa Erkkilä från Business Finland. Hon basar för avdelningen Food from Finland.

Mässan är bara öppen för professionell fackpublik. Detta underlättar kommunikationen mellan köpare och säljare på business-to-business-nivå. Det gör mässan attraktiv för företag som vill knyta kontakter till nya kunder.

BioFach är den rätta kanalen för att öppna exporten till professionella aktörer, noterar programchefen Annaleena Soult. Mässans besökare kommer från 140 länder och nästan alla är beslutsfattare i sina företag.

Enligt Soult är de havre- och bärbaserade produkterna kanske mest intressanta finländska produkterna med tanke på exporten. Ekologiska havredrycker och snacks har också potential som framgångsrika exportprodukter.

Alla produkter på Biofach måste certifieras för att vara med på mässan. På flera marknader är ekologisk certifiering till och med ett villkor. I Finland tillverkas flera fantastiska produkter av god kvalitet men ofta saknas certifieringen, beklagar Soult.

Biofachbchbhqdwsy
Mer än 3.500 utställare från hela världen deltar i årets evenemang som arrangeras denna vecka. Två nya mässhallar bereder ännu mer plats än tidigare för nyheter inom ekomat och uthållig produktion. FOTO: NuernbergMesse/Thomas Geiger

Tyska marknaden är porten till Europa

Potentiella exportörer måste vara beredda på en lång väntetid. Processen kan ta flera år i anspråk innan försäljningen kan starta, påpekar Erkki Mikola, som är styrelseordförande i Suomisen Maito.

På den punkten kan man inte bara lita till gemensamma avdelningar. Vår tyska export kom igång tack vare närvaron på Biofach. Personligt försäljningsarbete på Biofach har varit avgörande för kontakterna till den tyska grossisten Dennree.

Tillträdet till den tyska marknaden har också öppnat dörrarna till andra marknader i Mellaneuropa. I Tyskland och Österrike är ekologiska veganprodukter särskilt intressanta just nu, tillägger Mikola.

Han konstaterar att Biofach är det viktigaste internationella evenemanget för att komma in på tillväxtmarknader och finna distributionskanaler för ekoprodukter. Det är förstås också viktigt att träffa befintliga kunder för att upprätthålla goda relationer, noterar Mikola.

Enligt en studie från 2019 har exporten av finländska ekoprodukter stigit till ett värde av 30 miljoner euro på årsbasis. Siffran inkluderar inte alkoholhaltiga drycker. Exporten har tredubblats på kort sikt och torde växa med 10-30 procent de närmaste åren.