8409
Nu finns det gott om bland annat isbergssallat, nypotatis och ärter som är odlade på friland. FOTO: Inhemska Trädgårdsprodukter rf
Jordbruk SLC

SLC: Nu är de finländska
grönsakerna som bäst!

Nu är det den bästa tiden på året att frossa i inhemska grönsaker och nypotatis.

Tillgången på grönsaker är god just nu och grönsakerna mognar i rask takt i det varma vädret. Då är det viktigt för odlarna att handelskedjorna tar in inhemska grönsaker i sortimentet och att konsumenterna väljer inhemska grönsaker på sina tallrikar. Finländska grönsaker är inte bara fräscha och färska utan de är också rena och trygga att äta.

Det växer så att det nästan knakar i värmen. Det varma vädret innebär att de finländska grönsakerna nu mognar i mycket snabb takt. Högsäsongen för de inhemska frilandsgrönsakerna inleddes kring midsommar, och säsongen pågår framåt hösten. Nu finns det gott om bland annat isbergssallat, nypotatis och ärter som är odlade på friland.

– Nu mognar våra inhemska grönsaker och bär mycket snabbt i värmen. En utmaning för grönsakssektorn är att produkterna är färskvara med relativt kort hållbarhet. Därför uppmuntrar vi nu alla att frossa i finländska grönsaker, säger SLC:s ordförande Mats Nylund.

När utbudet är som bäst så bjuder det på goda möjligheter för konsumenterna att pröva på olika grönsaker, få nya smakupplevelser eller fylla frysen till vintern. Det finns gott om recept och olika sätt att tillreda grönsaker. Förutom att finländska grönsaker är färska är de även rena, ansvarsfullt odlade och läckert goda.

SLC uppmuntrar även handeln att vara lyhörd och reagera på att frilandsgrönsakerna nu mognar snabbare än förväntat.

– Det är viktigt att även handelskedjorna snabbt reagera på den goda tillgången på färska inhemska grönsaker. Nu när tillgången är god hoppas vi att de finländska grönsakerna kommer på paradplats i mataffärerna, fortsätter Nylund.

För att öka användningen och uppskattningen av inhemska frilandsgrönsaker har producentorganisationerna MTK och SLC samt potatis- och frilandsgrönsaksodlare inlett en reklamkampanj i samarbete med K-gruppen, S-gruppen, Lidl, Tuoreverkko och Ålands trädgårdshall.

Frontfigur för reklamkampanjen är rapartisten PastoriPike. Kampanjen ”Välmående från Finland”, som syns i digitala och sociala medier, pågår fram till mitten av augusti. På kampanjsidan kasvikset.fi/hyvinvointiasuomesta publiceras inom kort även kampanjmaterial på svenska.

Hör och se PastoriPikes Grönsaksmanifest på SLC:s YouTube-kanal: