Tierschutzverein Schafe
Ett specialutskott i EU-parlamentet föreslår krafttag mot plågsamma djurtransporter. FOTO: Tierschutzverein.at
Jordbruk EU

Skärpt EU-kritik mot
långa djurtransporter

En specialkommitté i EU-parlamentet kräver radikala åtgärder för att få slut på långa och plågsamma djurtransporter. Reglerna är föråldrade och åtföljs alltför sällan. Målet borde vara att bara transportera köttet i stället för den levande boskapen.

De långa transporterna av slaktdjur är en evighetsfråga som i mer än tjugo år har bollats fram och åter mellan EU-institutionerna. Vissa detaljer har förbättrats genom åren, men reglerna är fortfarande föråldrade och motsvarar inte dagens djurskyddskrav.

I fjol tillsatte parlamentet ett tillfälligt utskott med uppgift att granska efterlevnaden av regelverket om djurtransporter i EU. Efter 18 månader fastställer det så kallade ANIT-utskottet att den rådande EU-lagstiftningen inte på långt när håller måttet.

Utskottets slutsats är att den femton år gamla EU-förordningen tar otillräcklig hänsyn till boskapens varierande transportbehov. Det är si och så med åtföljandet av bestämmelserna i olika medlemsländer och transportfordonen är ofta olämpliga.

Dags att tänka om

I stället för transport av avelsdjur borde leveranserna koncentreras till genetiskt material och embryon. Det är inte heller ändamålsenligt att frakta levande boskap långa sträckor. I stället borde djuren slaktas lokalt så att bara köttet transporteras.

Utskottet uppmanar EU-kommissionen att senast 2023 lägga fram en handlingsplan som stöder denna omställning. I anslutning till detta borde en särskild fond grundas för att minimera de socioekonomiska följderna av förändringen.

Det är emellertid helt klart att alla djurtransporter inte går att avveckla. Därför måste EU revidera den gällande lagstiftningen och så att djurvälfärden går att trygga för djur som saknar alternativ till transporter.

Detta gäller särskilt transporter av känsliga ungdjur och djur som kräver speciella skyddsåtgärder. Skärpta kontrollmekanismer är nödvändiga och medlemsländer som inte tillämpar förordningen måste sanktioneras.

Utskottet efterlyser videokameror i transportfordonen för att dokumentera lastning och lossning. Detta ska gynna operatörer som följder reglerna och sköter om djuren. Nationella myndigheter ska också få mer att säga till om.

Bland annat borde myndigheterna granska och godkänna ifrågavarande transportplaner. Skärpta krav på utrustning måste införas för att fastställa temperatur, fuktighet och ammoniakhalten i transportfordonen.

Evighetsfråga i EU-sammanhang

Transporter borde endast få genomföras under förhållanden där temperaturen enligt prognoserna inte överskrider trettio plusgrader eller sjunker under fem grader. Djur som är yngre än fem veckor får inte transporteras en längre tid än två timmar.

Djurskyddet under långa boskapstransporter är en fråga som har diskuterats i EU sedan flera decennier. I olika repriser har reglerna skärpts, men det hjälper inte långt om föreskrifterna åsidosätts i praktiken.

Senast diskuterade parlamentet frågan om långa och plågsamma djurtransporter i februari 2019 på initiativ av den danska EU-parlamentarikern Jørn Dohrmann. Den dåvarande EU-kommissionen lovade då att granska reglerna.

Enligt FN-organisationen FAO står EU för 80 procent av alla långa, gränsöverskridande djurtransporter i världen. Under 2019 transporterades 1,8 miljarder höns, grisar, får och nötdjur till länder utanför EU.