Dsc03137
Dan-Anders Janssons biltraktor från Mattssons Mekaniska verkstad i Pargas. Pargastraktorn startas med bensin, men när motorn blivit varm kan Dan-Anders Jansson också köra den på petroleum.
Jordbruk Livet på landet

Rostiga rariteter
hos åländska Backas

Gamla traktorer och rostiga maskiner är hjärtesaker för Dan-Anders Jansson, 58, i Finström Svartsmara på Åland. Till hans rariteter hör en biltraktor tillverkad i Pargas i slutet av 30-talet, en smalspårig fransk traktor som använts för att flytta järnvägsvagnar i Helsingfors samt en John Deere BR som hans morfar kunde köpa som ny år 1936 sedan han hade sålt en arbetshäst till fastlandet.

Tillsammans med frun Karola Lundström-Jansson driver Dan-Anders släktgården Backas på ca 130 hektar, vara 80 hektar skog. I dagsläget har de ett 60-tal dikor, drygt 100 får inklusive tackor, lamm och baggar samt åtta ridhästar. En del av hästarna är inhyrda.

Men kärleken till rostiga och välfungerande gamla maskiner har medfört att Dan-Anders genom åren skaffat ett stort antal traktorer och även stationära maskiner.

Hur många vet han inte ens själv på rak arm, men när man vandrar runt bland de många byggnaderna på gårdsbacken verkar det stå en traktor vid nästan varje knut.

Vill inte piffa upp

Det är mest välkända traktormärken från 50- och 60-talen som står ute i ”Blå hallen”, som Dan-Anders skämtsamt beskriver sin förvaring under bar himmel.

– Men alla är i körbart skick och ska gå lätt att starta, försäkrar han.

Dan-Anders hör alltså till den skola bland samlare som anser att alla gamla maskiner så långt som ska bevaras som de är och inte rustas upp mera än att de är i bruksskick.

– Många  rustar upp gamla maskiner och målar dem så att de nästan blir finare än när de levererades från fabriken och då blir det ju inte rött, tycker han.

Dsc03157
John Deere-traktorn köptes ny till gården Backas på Åland år 1936 när dåvarande husbonden hade sålt en arbetshäst till fastlandet. Dessutom blev det slantar över!

Ombyggd T-Ford nyaste rariteten

Men sina verkliga ögonstenar förvarar Dan-Anders Jansson nogsamt inomhus bakom självkonstruerade lås och bommar.

Till dem hör bland annat biltraktorn Ideal från Mattssons Mekaniska verkstad i Pargas. Där tillverkades ett 60-tal biltraktorer mellan åren 1936 och 1948.

– Tre av dem går att köra i dag och min som har järnhjul är troligen från slutet av 30-talet.

Biltraktorn som han köpte för tre år sedan fick Dan-Anders tag på via ”skrotsamlaren” Nils Rosenqvist i västnyländska Snappertuna. ”Nisse” hämtade den från Kovela gårdsmuseum för traktorer och jordbruksredskap i Lojo.

Biltraktorn hade stått ute i skogen under många år innan Nisse rustade upp den till körbart skick.

Nisse Rosenqvist själv har ett 70-tal gamla stationära maskiner och dryga tiotalet traktorer. Han och frun Harriet har under 20 års tid den första helgen i juli haft en maskinmässa där de visat upp sina maskiner hemma på gården Stubbäng.

– Då är allt är utplockat, berättar ”Dasse” Jansson.

En biltraktor från Mattssons Mekaniska levererades också som ny till Åland. Den köptes av Hemming Jansson på Södergårds i Finström Vestanträsk, men ingen vet var den finns i dag.

– Jag har till och med frågat Hemming själv om den, men inte ens han visste vart den tagit vägen!

Dsc03153
Den franska Bauche-traktorn som köptes till Finland för att dra tågvagnar i Helsingfors fyndade Dan-Anders Jansson hos Saltviks bilskrot på Åland.

Hotchkiss pionjär med framhjulsdrift

Till Dan-Anders Janssons övriga rariteter hör en traktor av märket Bauche, som han kom över efter ett tips från en åländsk kompis, som hade besökt Saltviks bilskrot.

– Han skulle köpa däck till en släpvagn och berättade att han sett något som säkert skulle intressera mig. Det visade sig vara den den här fransktillverkade Bauche med 30 hästkrafters Hotchkissmotor, som dessutom visade sig vara fullt körbar!

Hotchkiss var en fransk vapen- och fordonstillverkare som grundades 1867 av den amerikanske ingenjören Benjamin B Hotchkiss. Mellan åren 1903 och 1955 tillverkade Hotchkiss bilar i staden Saint Denis och var enligt Wikipedia pionjärer för det system för framdrift som kallades Hotchkiss-driving och som var dominerande ända tills framhjulsdriften slog igenom på allvar.

Hotchkiss-systemet innebär att motorns vridmoment överförs till drivhjulen genom en öppen kardanaxel med en kardanknut i vardera ändan till bakaxelns differentialväxel och tas upp via axelns längsgående bladfjädrar.

Bara två exemplar av den ”smalspåriga” franska Bauche-traktorn importerades till Finland.

En användes för att dra bagagevagnar på Sjöskog som Vanda flygfält hette på den tiden och den andra, som alltså finns på Åland, användes som ”rangeringslok” för att flytta järnvägsvagnar på en bangård i Helsingfors.

– En ålänning som jobbade på bangården fick köpa traktorn när han slutade jobbet där. Han skulle ha den för att dra upp båten hemma i Lemland, men han förolyckades ganska snart efter återflytten till Åland och hans Bauche hamnade till bilskroten i Saltvik.

20201003 122329
När Dan-Anders Jansson i höstas tävlade med biltraktorn i åländska plöjningsmästerskapen hade han han också tidsenliga kläder inköpta på den årliga Fordson-mässan ”Rauta ja petrooli” i Riihimäki. FOTO: Privat

Sålde hästen och köpte ny traktor

Med särskild stolthet visar Dan-Anders Jansson upp en John Deere BR som hans morfar Emil Andersson köpte som ny till gården Backas år 1936.

Morfadern var en riktig hästkarl och hade som specialitet att föda upp arbetshästar. En gång när han hade sålt en av sina hästar på fastlandet passade han också på att köpa en ny traktor att ta med sig hem till Åland.

– Det ska inte vara någon dålig häst att sälja om man kan köpa ny traktor med både plog och harv och dessutom får pengar över, skrattar dottersonen Dan-Anders.

Liksom många andra skrotentusiaster är han sparsam med att avslöja vad han betalat för sina rostiga klenoder, men visst kan han också tänka sig att sälja.

När biltraktorn från Pargas visades upp hos Nisse Rosenqvist i Snappertuna för ett par år sedan ställde sig hugade köpare nästan i kö. Den gången blev det ändå ingen affär.

– Men allting är till salu för rätta plånboken, erkänner ”Dasse” Jansson.