Img 6816
World Part Center är JCB:s nya centrallager för reservdelar. En helautomatisk anläggning med 40.000 leveranser in/ut per vecka.
Maskin & teknik

Reservdelar över natten

Vid order senast 17.30 dag ett är reservdelarna levererade till kund senast klockan 07.00 dag två.

Tiderna gäller leveranser från JCB:s nya centrallager i Storbritannien och inom Storbritannien. För leveranser till andra länder ska ordern komma in senast klockan 16.30 och då är reservdelarna framme dagen efter.

Det nya reservdelslagret heter World Parts Center och togs i bruk år 2020. Det ligger en bit från Manchester och är i stort sett helautomatiskt. Trots det arbetar 150 anställda i anläggningen.

Det är cirka 40.000 leveranser ut och in per vecka och alla moment är digitaliserade. Allt som levereras in och ut registreras automatiskt och därmed är det en dator som beräknar vad som hela tiden behöver beställas hem för att lagret ska klara alla kommande orders i förhållande till efterfrågan på olika reservdelar.

Snabba leveranser av reservdelar innebär minskat maskinstillestånd något som är viktigt för kunderna och som JCB arbetar hårt med för att förbättra.

Img 6820
Tom Whitaker är chef för JCB Live Link Center och han berättar att de nu håller på att ta fram en plattform så att kunder kan jämföra sig med andra kunder vad gäller maskineffektivitet.

Ett exempel är Live Link Center och Up Time Center. Båda dessa huserar också i samma byggnad som World Part Center och totalt är 450 personer sysselsatta med support på JCB i den delen av anläggningen. De hanterar garantiärenden och stöttar återförsäljares verkstäder vad gäller service och support.

Live Link är uppkopplade maskiner, något många maskintillverkare har i dag. Med tekniken kan en återförsäljare, driftsledare eller supporten hos tillverkaren se var en maskin befinner sig och all data om den. Genom att se hur många timmar en maskin varit i drift och hur stor andel av den tiden den bara stått på tomgång i kombination med uppgifter om bränsleförbrukning så finns det möjligheter till produktionsförbättringar.

Märker man att en maskin rör sig utanför det område den ska befinna sig på så kan den vara stulen och ägaren får ett larm. Missar användaren service ser återförsäljaren och tillverkaren detta och kan påminna. Listan kan göras lång om vad det finns för fördelar med Live Link.

På Up Time Center följer en skara på 20 personer alla de drygt 450.000 JCB-maskiner som är uppkopplade i dag, runt om i världen. De ser hur de arbetar och så att service är gjord. De ser när en maskin står stilla till följd av ett haveri och vad det beror på och har till uppgift att förebygga och förbättra genom att hålla kontakt med aktuell återförsäljare och kund så att så få maskiner som möjligt står stilla. De sammanställer även fel på komponenter och kan snabbt meddela andra som kan drabbas av samma fel att kolla upp.

JCB har två Up Time Center i USA, ett i vardera Brasilien, Indien och Singapore samt detta utanför Manchester i Storbritannien. De nordiska kunderna och återförsäljarna supportras från Storbritannien.

Img 6813
JCB tillverkar cirka 2.500 Fastrac per år varav cirka 500 säljs i Storbritannien.
Läs också: Vätgasdrift är framtiden enligt JCB