Jordbruk Skogsbruk Landsbygdsnäringar Livet på landet

Rekommendationer
från arbetsgrupp ska
halvera trafikutsläppen

Utsläppen från trafiken ska halveras fram till 2030, och kommunikationsministeriets arbetsgrupp för fossilfria transporter har gett sin rekommendation för hur det ska ske, skriver kommunikationsministeriet i ett pressmeddelande.

Rekommendationerna är uppdelade på fyra olika trafikformer: väg-, spår-, sjö- och flygtrafik. De gäller alternativa drivkrafter, trafikmedlens energieffektivitet, trafiksystemets energieffektivitet samt prissättning av och skatter inom trafiken.

Enligt grundprognosen för växthusgasutsläppen från trafiken kommer utsläppen från trafiken att minska med ca 3,2 miljoner ton fram till 2030 genom åtgärder det redan fattats beslut om. Inom vägtrafiken eftersträvas ytterligare en minskning på cirka 1,55 miljoner ton koldioxid för att utsläppen ska halveras jämfört med nivån 2005.

Trafiken orsakar en femtedel av Finlands utsläpp. Vägtrafiken står för cirka 94 procent av utsläppen från den inhemska trafiken. Utsläppen från sjöfarten är cirka fyra procent och utsläppen från den inhemska flygtrafiken cirka två procent. Flygtrafiken är en del av EU:s utsläppshandel. Spårtrafiken står för mindre än en procent av utsläppen från trafiken.

Förbrukningen av fossila bränslen måste ner

För att växthusgasutsläppen från trafiken ska kunna halveras före 2030 måste förbrukningen av fossila bränslen halveras inom samma tid. Enligt arbetsgruppen måste den totala energiförbrukningen inom trafiken minskas och tillämpningsområdet för lagen om distributionsskyldighet utvidgas till att omfatta även biogas och syntetiska bränslen. Även gas- och elbilar ska gynnas.

Enligt arbetsgruppen är centrala metoder för att förnya bilbeståndet en strängare prissättning av koldioxidutsläppen i trafiken, eventuella ändringar i beskattningen samt andra ekonomiska styrmedel.

Användningen av utsläppsfria tunga fordon kan främjas genom anskaffningsstöd för eldrivna lastbilar. När man främjar eldriven trafik ska den ekologiska och sociala hållbarheten vid tillverkningen av batterier beaktas.

Trafiksystemets energieffektivitet måste förbättras så att personbilarnas prestanda, dvs. fordonskilometrarna, inte längre ökar efter 2020 jämfört med nivån 2019. Också inom godstrafiken måste det ske en avsevärd effektivisering av energianvändningen och en övergång från vägar till spår- och sjötransport. Att öka stödet till kollektivtrafiken hör också till det urval av metoder som arbetsgruppen rekommenderar.

Arbetsgruppen har gått igenom flera olika prissättningsmetoder som ska minska utsläppen från trafiken. Sådana är utsläppshandeln inom den inhemska trafiken, höjningarna av bränsleskatten, slopandet av den sänkta skattesatsen för diesel samt väg- och trängselavgifterna. I en utsläppshandel inom trafik och transport kommer staten att auktionera ut distributionsrätterna för bensin och diesel. Ett begränsat antal av dessa kan på längre sikt höja priset på fossila bränslen. Ett alternativ till utsläppshandelssystemet är att höja bränsleskatten.

Principbesluten om minskning av växthusgasutsläppen sänds på remiss i slutet av året. Avsikten är att principbesluten ska fattas i början av 2021.