Holmer 1
De hydrauldrivna oppelhjulen rullar i exakt samma fart som betupptagarens framkörningshastighet och lyfter sockerbetan skonsamt rakt upp ur jorden.
Jordbruk Maskin & teknik Tema

Oppelhjul och djupautomatik

Intresset för att lyfta betorna med oppelhjul i stället för plogar ökar och nu har även Holmer den tekniken på sina självgångare. Den första maskinen kom till Sverige inför sockerbetskörden 2020.

Fördelen med oppelhjul är att maskinen arbetar grundare jämfört med plogbillar och i kombination med den hydrauliska drivningen av dessa, att maskinen går lättare vilket minskar bränsleförbrukningen.

– Det innebär även att det blir mindre jord som följer med betorna upp i tanken samt att betorna blir mer hela, säger Thomas Billing som säljer Holmer i Sverige. – Det är mer positivt inom sockerbetsodlingen nu. Nordic Sugar vill öka odlingen, förutsättningarna är bättre och investeringsviljan bland betodlarna har ökat.

Tyska Holmer tillverkade fem maskiner med oppelhjul till säsongen 2020 och den maskin som gick till Sverige köptes av Wäggarps Maskin i Eslöv.

– Det var ett krav från deras sida att maskinen skulle ha oppelhjul, konstaterar Thomas Billing.

Holmer 2
I monitorn ställer föraren in hur hårt blastaren ska gå och hur djupt oppelhjulen ska arbeta. Sedan sköter automatiken resten.

De hydrauldrivna oppelhjulen roterar i exakt samma fart som själva betupptagaren kör framåt och sockerbetorna lyfts rakt upp ur jorden.

Holmer har även en sinnrik automatik för exakt blastning och djuphållning som man är ensamma om på marknaden. Det är en potentiometer på kniven som i sin tur styr höjden på blastaren och djupet på oppelhjulen.

Föraren ställer in dessa två värden i monitorn i hytten och sen sköter automatiken resten och varje rad styrs individuellt.

Homer T4.40 rensar betorna med rouletter. De tre hjulaxlarna har drivning och styrning på alla hjulen.

Holmer 3
Det är Holmers största självgående betupptagare T4.40 som nu även finns med oppelhjul som alternativ.

Holmer T4.40

Motor: Mercedes-Benz
Antal cylkindrar: 6
Cylindervolym: 15,6 liter
Effekt: 249 kW/626 hk
Bränsletank: 1.150 liter
AdBlue: 95 liter
Däck: 800/70R38, 1050/50R32, 1050/50R32
Bettank: 45 kubikmeter/31 ton