Gobbas1
Aira Sevón och Juha Ollila framför Ollilas ekologiska restaurang Härmän Rati. FOTO: Nina Colliander-Nyman
Jordbruk Marknad

”Någon måste visa vägen
för nya sätt att tänka”

Gobbas Gård och Härmän Rati, som förra veckan vann den nyinstiftade tävlingen European Organic Food Innovation Award, har lyckats skapa en helt ny produkt av inhemsk bondböna. Tanken bakom innovationen är att både skapa en ny utkomstmöjlighet för bönderna och att erbjuda proffsköken en chans att börja använda en ekologisk och inhemsk produkt istället för importerad soja.

Produkten, som är så ny att den ännu saknar ett namn, har ett högt proteininnehåll och kan användas mångsidigt i matlagningen. Trion bakom den är Aira Sevón och Peter Holmberg på Gobbas gård samt köksmästaren Juha Ollila på Härmän Rati.

Bland dem som varit involverade i projektet nämner Sevón produktutvecklaren Heikki Manner samt senare kocken Filip Langhoff, som redan använder produkten på sin restaurang Jord.

Hur det kom sig att produkten blev till är en historia som egentligen tar avstamp långt tillbaka i tiden.

– Jag såg redan för 15 år sedan då jag kom till Gobbas att skulle bli verkligt svårt att få lönsamhet på gården. I den här branschen är det så gott som omöjligt att få ränta på sina investeringar och det är något jag avskyr. Därför behövs det nu mer än någonsin innovativa människor, säger Aira Sevón.

Hon anser också att producenterna behöver mer kunskap kring business och lönsamhet.

– Vi måste anamma annorlunda tänkesätt och komma bort från gamla, förstelnade mönster. Eftersom vi har det klimat vi har i Finland, kommer vi alltid att komma tvåa jämfört med resten av världen. Vi behöver därför tänka på ett nytt sätt och komma fram med det vi är bra på.

Gobbas2
Den av inhemsk bondböna utvecklade produkten är mångsidig och kan användas i allt från kakor, godsaker, majonnäs och yoghurt till soppor eller som tofu. FOTO: Juha Ollila

Fler innovationer behövs

Det är enligt Sevón ett kallt faktum att små producenter idag aldrig kan tävla med de stora.

– Vi små producenter är tvungna att nischa oss och hitta på nya saker. Det har jag försökt göra under hela den tid jag varit med på Gobbas, bland annat då det gäller potatisen. Men alla förstår sig inte ännu på det här med kvalitet.

Problemen för småproducenterna att klara sig är också orsaken till varför Sevón med den nya produkten främst vill rikta sig till mindre jordbrukare som inte kan få ihop tillräckligt stora skördar bondböna för att leverera till industrin.

– Jag ser det här som en möjlighet att skapa en slags fair trade-kedja där också de små får litet bättre betalt och får avsättning för sina produkter. Jag vet inte ännu hur det kommer att se ut med priset på vår nya produkt, förutom att den för restaurangerna ska kosta ungefär detsamma som soja.

Produkten kommer inte i initialskedet att finnas i dagligvaruhandeln eller förpackas för konsumenter, utan säljs direkt till restauranger där den kan användas för många olika ändamål i matlagningen.

Sevon säger att hon är hjärtligt trött på att industrin styr allt.

– Någon måste visa vägen för alternativa sätt att tänka. Vi behöver mer moral och solidaritet i den här branschen.

Klimatförändringen drabbar bönderna

På Gobbas har Aira Sevón redan tydligt sett följderna av klimatförändringen.

– Vi har många svåra år bakom oss och har förlorat praktiskt taget 2-3 års skörd. Vi odlade då olika sorters potatis, bondböna, gamla speltsorter, ärter och quinoa. Svart havre var i princip det enda som överlevde och litet bondböna av gammal sort.

Delvis handlar det om att en del av gårdens åkrar ligger nära Borgå ås tillrinningsområde, vilket gör att det blir alldeles för vått på markerna.

– Vi har sådana åkrar som vi inte har kunnat använda på fem år.

Enligt Sevón har klimatförändringen överlag satt jordbrukarna i en mycket svår och ny situation. Hon vill därför passa på att tacka för det ovärderliga stöd som kom från NTM-centralen då hon och hennes man började utveckla den nya produkten för några år sedan.

– Jag vill verkligen tacka Tony Lassas på NTM-centralen för att han var modig och ordnade med den finansiering som stödde oss i våra första steg. Finansieringen gjorde att vi hade möjlighet att anlita en expert genast då vi började jobba med innovationen.

Gobbas3
Glass gjord på bondböna. FOTO: Juha Ollila

Konsumenterna vill ha eko och undviker GMO

Enligt Sevón kan man dela in dagens konsumenter i tre segment: de som köper konventionellt odlat, de som till varje pris vill undvika GMO och som tredje grupp ekokonsumenterna.

– Andelen som vill ha ekologiskt ökar, men ännu starkare ökar gruppen som undviker GMO. Och då gäller det för vår industri att producera det som konsumenterna vill ha.

Sevón anser att vi i Finland pratar för mycket om hur ren finländsk mat är och att vi inte rutinmässigt använder antibiotika i produktionen. Det här räcker enligt henne inte.

– Konsumenterna vill ha mer! Vi är på god väg då det gäller djurens välmående, men vi borde ställa ännu högre krav och tänka mer på vad våra djur äter, eftersom konsumenterna är väldigt intresserade av det.

Sevon är glad över att minister Leppä gärna visar upp ekogårdar då han har utländska gäster på besök.

– De allra mest innovativa bönderna idag är unga och många av dem har valt att producera ekologiskt.