Narpessol 3 B Webben
Närpes Grönsakers vd Stefan Skullbacka visar stolt upp de 854 solpanelerna på packeriets tak. Solkraften kommer att producera uppskattningsvis 250.000 kilowatt per år. Det känns bra att visa vägen, säger han.
Jordbruk Tema

Närpes Grönsaker producerar
egen el av solkraft

I flera år har Närpes Grönsaker köpt förnybar el som producerats med vatten- och vindkraft. I somras uppnåddes ett nytt miljömål när 854 solpaneler installerades på packeriets tak. De förväntas producera cirka tjugo procent av packeriets årliga elbehov.

Ett tak fyllt med solpaneler, 854 stycken närmare bestämt. Synen som möter en på Närpes Grönsakers packeris tak är imponerande. Solpanelerna installerades under midsommarveckan och producerar nu el för packeriets eget behov.

– Det känns mycket bra att det här projektet har rotts i hamn. Meningen var att solpanelerna skulle ha tagits i bruk redan under våren, men coronaviruset bidrog till att det drog ut på tiden. Men nu har vi producerat el av solkraft sedan midsommaren och tekniken fungerar mycket bra. Vi är nöjda, säger Stefan Skullbacka, vd för Närpes Grönsaker.

Enligt tillverkaren ska solpanelerna producera 250.000 kilowatt eller 250 megawatt el per år. Det motsvarar i genomsnitt elkonsumtionen för 25 hushåll. För packeriets del innebär det cirka tjugo procent av det årliga elbehovet.

– Packeriet behöver mest el under sommaren när volymerna är stora och grönsakerna måste kylas ner till 12-14 grader innan de kan levereras vidare. Förutom för kylning behöver packeriet el för drift av packningsmaskiner och annan utrustning, förklarar han.

Passar energiförbrukningsprofilen

Solpaneler producerar el som effektivast mellan vår och höst och det är en av anledningarna till att NG har investerat i just solkraft.

– Solkraft passar vår energiförbrukningsprofil eftersom grönsakerna ska kylas direkt när de kommer in och då går mycket effekt åt till kylningen. Vår förbrukning av el är alltså störst under högsäsongen under sommaren. Vi har en bra dygns- och årsprofil för vår elförbrukning och därför passade solkraft perfekt för vårt packeri, säger Skullbacka.

Investeringen i solkraft är en del i andelslagets strävan att bli mera miljömedvetet. I somras uppnåddes ett viktigt steg när packeriet certifierades enligt ISO 14001-miljöledningsstandarden.

– Att ansöka om miljöcertifiering var ett strategiskt beslut som andelslaget tog för att höja nivån på vårt miljötänk från bra till utmärkt, också för packeriets del. Certifikatet innebär att varje funktions miljöeffekt har identifierats och processerna för att kontrollera och leda utvecklingen har blivit utredda, förklarar Skullbacka.

Investeringen i solkraft var inte bara en vettig miljöåtgärd utan också ekonomiskt fördelaktig i och med att NG fick EU-bidrag som täckte en del av kostnaden.

– Tekniken har utvecklats mycket och prisnivån har blivit konkurrenskraftigare. Samtidigt stod vi inför en takrenovering så projektet är också sammankopplat med den. När det stod klart att vi får EU-stöd för investeringen så fattade vi beslutet om att investera i solkraft, berättar han.

Som ledande grönsakspackeri i Norden vill NG vara vägvisare. Men att gå i bräschen också inom miljötänk är även en utmaning.

– Det finns otroligt många olika tillverkare av solpaneler så det är en regelrätt djungel. Alla tillverkare för så klart fram sina produkter och det är en utmaning att veta vad man ska leta efter. Så det blev en del detektivarbete, men till slut hittade vi rätt tillverkare för oss, säger Skullbacka.

Narpessol 1 B Webben
I Närpes Grönsakers packeris källare finns transformatorn som tar emot elen som produceras av solpanelerna på taket. Andelslagets vd Stefan Skullbacka är nöjd över att cirka tjugo procent av packeriets årliga elbehov produceras av solkraft.

Flera faktorer att ta ställning till

De flesta tillverkare av solpaneler är internationella och merparten av dem hittas i Kina. Skullbacka hänvisar till en oberoende organisation som gör bedömningar av olika tillverkare.

– Organisationen rankar olika faktorer om tillverkarna och man kan inte bara se till effekt och kostnad. För oss var det också viktigt att tillverkaren har ett eget miljöansvar och socialt ansvar så att man vet att produktionen av solpanelerna är hållbar.

Skullbacka tillägger vidare att det är viktigt att se på själva teknologin bakom solpanelerna och hur energiproduktionen optimeras.

– Normalt har man ett tiotal paneler som är seriekopplade där den panel som ger minst effekt bestämmer effekten för hela serien. Men vi gick in för ett system där bara två paneler är seriekopplade och det optimerar effektuttaget av anläggningen, säger han.

Och fortsätter:

– Hittills har produktionen fungerat planenligt och vi har fram till augusti producerat cirka 100 megawatt hittills sedan solpanelerna togs i bruk.

NG gick in för företaget Solnet Finland och köpte anläggningen enligt nyckel i hand principen. Att återförsäljaren finns i det egna hemlandet är viktig av många olika orsaker.

– Det är avgörande på grund av garantier, underhåll och service. Att handla en så här stor anläggning direkt från utlandet är inte tänkbart, utan företaget som levererar produkten måste kunna sköta sina åtaganden och ta sitt ansvar.

Nya miljöåtgärder i planerna

I och med miljöcertifikatet funderar NG ständigt på hur man kan öka miljömedvetenheten ytterligare. Sedan tidigare används el producerad av vind- och vattenkraft och nya potentiella åtaganden finns redan i planerna.

– Vi har redan sidoströmmar för produkter som inte uppfyller kraven för första klass och samarbetar exempelvis med Jävla Såsbolag. Men vi kan också få en bättre utnyttjandegrad på restprodukter från växthusen och en satsning på cirkulär ekonomi är på gång.

– På transportsidan ska vi också förnya bilparken genom att ha större fordon med större nyttolast så att vi sparar bränsle per inkörd mängd, berättar han.

Kan det bli aktuellt med fordon drivna på el eller gas? 

– Gas och el är båda alternativ, men det finns inget färdigt koncept som kan tas i bruk ännu. Men båda är intressanta, säger Skullbacka.

Narpessol 2 C Webben
Så här ser det numera ut på Närpes Grönsakers packeris tak. Under midsommaren installerades 854 solpaneler som nu producerar el för att driva olika maskiner och kyla ner produkter. Andelslaget har certifierats enligt ISO 14001-miljöledningsstandarden och investeringen i solkraft är en del av det.