Osterbottendriv 1 B Webben
Den milda vintern har orsakat stora problem för virkesdrivningen. Många entreprenörers maskiner har också periodvis stått stilla på grund av att marken inte bär. Utöver det har strejker inom virkesindustrin ytterligare påverkat läget negativt.
Skogsbruk Tema

Milda vintern har ställt till det för skogsmaskinentreprenörerna

Den milda vintern har orsakat stora problem för virkesindustrin. På grund av att tjäle och snö har saknats har många vinterstämplingar blivit ogjorda. Det har fått konsekvenser för alla – inte minst skogsmaskinförarna.

– Det har varit betydligt lugnare den här vintern jämfört med tidigare. På grund av att vi inte har kunnat avverka skiften som kräver frusen mark har maskinerna stundtals stått stilla, säger Jan Strandholm, skogsmaskinentreprenör i Sydösterbotten för Metsä Group.

I december stod hans skördare stilla på grund av det milda vädret. Därefter bidrog också strejken inom den mekaniska skogsindustrin och inom sågverken till att flera maskinkedjor inte kunde jobba.

– Jag kunde inte alls arbeta för Metsä Group i december och sedan när strejken började fick jag inte heller uppdrag. Så arbetstiden som jag fakturerat bolaget har varit betydligt mindre än normalt. Och snart kommer en ny menföresperiod där maskinerna står stilla, berättar han.

Det har rapporterats om att en del skogsmaskinentreprenörer har varit tvungna att sälja maskiner för att klara sig i vinter. Situationen har inte varit lika prekär för Strandholm.

– Huvudsysslan för mitt företag är arbetet för Metsä Group, men jag har också privata kunder som växthusodlare som behöver energived så jag har gallrat för deras räkning. På det viset är jag lyckligt lottad, för alla har inte den möjligheten, konstaterar han.

Svår situation

Tobias Käld, operativ chef för Metsä Groups Vasa och Seinäjoki distrikt, beklagar situationen. Alla virkesinköpares skogsmaskinförare har lidit i vinter.

– För våra entreprenörer betyder en sådan vinter vi haft i år, med stundtals rena menföret, ett ekonomisk bortfall då den period på året drivningarna normalt går för högtryck övergår i ett ständigt sökande efter drivningsdugliga stämplingar.

– Den här vintern har strejkerna ytterligare gjort sitt för att lägga sten på bördan då till exempel den mekaniska skogsindustrins långvariga strejk innebar att vi under en period inte kunde avverka förnyelsestämplingar då det inte fanns någon avsättning för stockarna, säger Käld.

Enligt honom är milda vintrar alltid problematiska ur drivningsteknisk synvinkel. Utan tjäle och snö blir man tvungen att avverka stämplingar på marker med bättre bärighet än vad som normalt görs vintertid då virkesbolagen strävar till ett gott drivningsresultat oberoende av väder.

– Även vägnätet har den här säsongen satt begränsningar för vilka stämplingar vi kunnat avverka när vägar med dålig bärighet varit oframkomliga på grund av det milda vädret. De här omständigheterna har lett till att en del av de stämplingar vi köpt för drivning under vintern får skjutas på framtiden, säger han.

Och fortsätter:

– I våra kontrakt kommer vi alltid överens med skogsägarna om en drivningstid som sträcker sig över flera vintrar, men det finns en risk att kontrakt som ej blev avverkade förra vintern måste förnyas när de nu skjuts fram ytterligare en säsong på grund av vädret.

Förra veckan höll sig kvicksilvret under noll grader i flera dagar med sol och det bidrog delvis till att marken torkade upp. Men någon tjäle hann inte bildas och det kommer det troligen inte att göra framöver heller.

– Vattnet har också snabbt sjunkit genom marken i och med att det inte finns någon tjäle. Men det skulle behövas perioder med flera veckor ner mot femton minusgrader för att det ska gå att ta sig an vinterskiften. Och med tanke på att våren är på kommande så tror jag inte det sker, säger Strandholm.

Noggrannare planering

Skiftet som Strandholm gallrade förra veckan kan beskrivas som en sommarstämpling som inte kräver frusen mark. Det är sådana här skiften som virkesköparna fokuserat på att åtgärda i vinter.

– På det här skiftet går det bra att arbeta, men den milda vintern bidrar också till att körvägarna måste planeras bättre. Här där det är kuperat är det viktigt att inte ha en körväg i en svacka där det finns vatten.

– Risken för drivningsskador på rötter ökar en sådan här vinter trots att vi helt undviker skiften som inte går att avverka nu. Men vi försöker alla vårt bästa, förklarar Strandholm.

Det största problemet är utkörningen av virket.

– När en skotare ska köra flera gånger i samma spår finns risken för att spåren blir för djupa när det inte finns tjäle. Därför lämnas också objekt där det finns bärighet, men i och med att virket ska transporteras över exempelvis en åker kan vi inte göra det på grund av att det inte är fruset.

Vad ska ni göra om de milda vintrarna blir vanligare i framtiden?

– Då blir det knepigt. Fortsätter det så här ser inte jag någon annan lösning än att fler skiften avverkas på sommaren under torra perioder. Det ger bättre förutsättningar än blöta vintrar, säger Strandholm.

Nu är strejkerna inom industrin över och vädret har tagit en sväng mot det bättre. Men tyvärr är vintern så långt liden att dagarna blivit långa och solen redan värmer.

– Därför är det osannolikt att vi får något riktigt vinterföre mera denna vinter. Vi kan nog räkna med att merparten av gallringsstämplingarna som kräver frusen mark förblir oavverkade denna vinter, säger Käld. 

Osterbottendriv 2 A Webben
Jan Strandholm, skogsmaskinentreprenör i Sydösterbotten för Metsä Group, har liksom många av hans kolleger haft en jobbig vinter. Många vinterstämplingar har inte kunnat åtgärdas på grund av det milda vädret. Det har varit betydligt lugnare, säger han.