Forbindelsebat
Det senaste förslaget från NTM-centralen i Egentliga Finland är att dra in förbindelsefartygsrutter till de öar där det inte finns permanent bosatt befolkning. ARKIVFOTO
Jordbruk Landsbygdsnäringar Livet på landet

Mera långsiktiga beslut behövs
kring skärgårdstrafiken

För att hålla skärgården livskraftig måste besluten kring skärgårdstrafiken göras på lång sikt. För det krävs mera diskussion och bättre regional och politisk förankring, säger Sandra Bergvist, riksdagsledamot (SFP) och ordförande för Skärgårdsdelegationen.

För att skärgården ska hållas livskraftig också i framtiden behövs långsiktiga beslut kring utvecklingen av skärgårdstrafiken, påpekar Sandra Bergvist.

– Nu möter vi samma problem år efter år. NTM-centralen går ut med att dra in på färje- och förbindelsefartygstrafiken och så uppstår det politisk brandkårsutryckning. Den här utvecklingen är varken konstruktiv eller hållbar, säger Bergqvist.

Det senaste förslaget från NTM-centralen i Egentliga Finland är att dra in förbindelsefartygsrutter till de öar där det inte finns permanent bosatt befolkning.

– De flesta av rutterna har funnits de senaste 30-40 åren och det är klart att det sker förändringar i användningsgraden, säger Bergqvist. Den viktiga frågan är däremot hur vi vill att skärgården ska utvecklas, och hur man kunde upprätthålla en möjligast god service för en så bred användargrupp som möjligt.

Jordbruket behöver pålitliga förbindelser

Utan pålitliga förbindelser går det inte heller att satsa på företagsverksamhet.

– Det gäller både trafik- och internetförbindelser, säger Bergqvist. Vi borde se över hur de kan utvecklas så att de stöder verksamheten i skärgården på bästa sätt.

Även jordbruket måste beaktas i planeringen.

– Mina föräldrar hade länge kor som vi förde ut till Jungfruskär i Houtskär på grönbete, och det hade inte varit möjligt utan förbindelsefärjor. Det ska vara möjligt att idka jordbruk och fiske i skärgården, också på lång sikt.

Bergqvist efterlyser en handlingsplan där de som rör sig i skärgården verkligen kan lita på att förbindelserna inte plötsligt försvinner.

– Vi behöver ett forum där dessa frågor kan diskuteras och där besluten har en bättre regional och politisk förankring. Det behövs mera transparens och konsekvensanalyser av beslutsförslagen eftersom dessa färjor och fartyg utgör skärgårdens livsnerv både för fast bosatta, fritidsboende och företagsamheten.

Också i det sjätte skärgårdspolitiska programmet som publicerades 21 oktober är förbindelser och transporter i en stark roll. Programmet har utvecklats av Skärgårdsdelegationen där Bergqvist fungerar som ordförande.

– Det här programmet har siktet på framtiden och möjligheterna, och det beaktar i synnerhet barn och unga, säger Bergqvist. Världen förändras och därmed också livet i skärgården.

Programmet går under namnet Människornas skärgård: Nationellt program för utveckling av skärgårds- och vattendragsområdena 2020–2023. Det hittas på skargardspolitiken.fi/skärgårdsprogrammet.

Img 9989
För att skärgården ska hållas livskraftig också i framtiden behövs långsiktiga beslut kring utvecklingen av skärgårdstrafiken, påpekar Sandra Bergvist. FOTO: Nina Colliander-Nyman