Edeka
EU-kommissionen ska särgranska prisbildningen genom livsmedelskedjans alla led för att ta reda på var det finns luft i marginalerna. FOTO: Edeka
Jordbruk EU Marknad

Medlemsländerna stöder
EU-initiativ till prisöppenhet

EU-kommissionen skärper greppet om prisövervakningen och -rapporteringen i livsmedelskedjan. Snart ska prisbildningen och handelns marginaler också granskas. De nya åtgärderna ska enligt planerna tillämpas från början av 2021.

EU-initiativet mot ojusta affärsmetoder inom livsmedelskedjan ska följas upp med en granskning av prisbildningen. Hur höga är marginalerna i kedjan från producent till konsument? Kommissionen ska utreda frågan med hjälp av medlemsländerna.

Enligt agrarkommissionär Phil Hogan fogar kommissionen ett tredje element till den process som syftar till att skärpa rättvisan i livsmedelskedjan. Nu ska prisbildningen i livsmedelskedjans olika skeden kartläggas.

Marknaden är assymetrisk

En betydande mängd information finns redan om själva jordbruksmarknaderna, men det råder brist på uppgifter om mellanliggande led. Inom förädling och detaljhandel finns en deficit som leder till assymetri, menar Hogan.

Hogan efterlyser framför allt informationer från de stora livsmedelskedjorna, som förväntas ge större insyn i sina kalkyler. Detta ska ge en noggrannare kartläggning av livsmedelskedjans funktioner.

Kommissionen misstänker att marginalerna beräknas till producenternas nackdel och efterlyser en större insyn i prisbildningen genom hela kedjan och alla mellanhänder, som transport, försäkringar och lagring. Alla led i livsmedelskedjan ska behandlas rättvist.

Den bristande balansen i information mellan producentledet och de övriga aktörerna i livsmedelskedjan ger upphov till orättvisor. Den svaga transparensen är till nackdel för producenterna och urholkar förtroendet för en rättvis behandling, menar kommissionen.

Bristen på information om marknadsutvecklingen från bearbetande företag och återförsäljare kan enligt kommissionen betecknas som livsmedelskedjans ”svarta låda”. Nu ska kommissionen öppna lådan.

Kommissionen vill förbättra rapporteringen inom sektorerna för kött, ägg, mjölkprodukter, frukt och grönsaker, spannmål, socker och olivolja. Varje medlemsland ska redovisa aktuella pris- och marknadsuppgifter.

Avsikten är att veckovis samla in data om detaljhandelns inköpspriser för de aktuella produkterna. För socker räcker det med månatliga rapporter. Små och mellanstora företag kan undantas från förpliktelsen för att systemet inte ska bli onödigt betungande.

Lätt förvaltning utan nya kostnader

Insamlingen av data ska bygga på existerande system och förfaranden som i dag används av operatörer och medlemsländer, då de rapporterar sin marknadsinformation till kommissionen.

Kommissionen uppmanar medlemsländerna att sköta jobbet kostnadseffektivt utan onödig byråkrati. Informationen skickas till kommissionen, som lägger ut den rapporterade informationen på sin webbportal.

De nya reglerna ska komplettera det senaste direktivet om förbud mot ojusta handelsmetoder för att stärka mindre och svagare aktörer i livsmedelskedjan. Åtgärderna har ett starkt stöd från allmänheten i hela EU, bedömer Hogan.

Förslaget lades i maj ut till samråd hos medlemsländerna, som nu har givit grönt ljus för projektet. Därmed kan kommissionen börja lägga upp systemet, som enligt planerna ska tillämpas från början av januari 2021.