Vaag5
670 kilometer väg i Österbotten är i ett så dåligt skick så att de inte kan lappas utan kräver grundrenoveringar. Till det finns inte pengar och det gör att många vägar inte kan åtgärdas. Ett exempel är Koskövägen som går genom Kvevlax. NTM-centralen i Södra Österbotten anser att situationen är mycket allvarlig.
Jordbruk Skogsbruk Landsbygdsnäringar Livet på landet

Många vägar i Österbotten
kan inte längre repareras

Många vägar i Österbotten är i så dåligt skick att de inte kan repareras längre. Totalt handlar det om 670 kilometer väg som inte längre kan åtgärdas utan måste göras om helt. Situationen är allvarlig, meddelar NTM-centralen.

Orsaken till situationen är att finansieringen för beläggningar och reparationer har sjunkit ända sedan 1990-talet. Under innevarande år har finansieringens nivå varit historiskt låg. På grund av det har en del av de mindre trafikerade, belagda vägarna vittrat sönder till så dåligt skick att inte ens lappningar av beläggningen längre hjälper, skriver NTM-centralen i Södra Österbotten i ett pressmeddelande.

Man har försökt hålla vägarnas ytor så jämna som möjligt med de små åtgärder som varit möjliga med den tillgängliga finansieringen. Nya beläggningar på långa vägavsnitt har knappast alls varit möjliga att göra i det mindre trafikerade, belagda vägnätet.

I praktiken betyder det att beläggningarna har fått allt fler skador. På många ställen är vägarnas konstruktioner också så gamla att det i många fall inte längre räcker till att bara göra en ny beläggningsyta, utan det fordras grundligare förbättring av hela konstruktionen.

Därför görs inte längre lappningar av beläggningarna på dessa vägavsnitt. Denna situation gäller för cirka 670 vägkilometer i de österbottniska landskapen. Skador som riskerar trafiksäkerheten bör dock även i fortsättningen åtgärdas i hela vägnätet. De knappa resurserna koncentreras till de vägar, där lappningar av beläggningen ännu kan förlänga beläggningens livslängd.

NTM-centralen sätter ut vägmärken för beläggningsskador på de dåliga vägavsnitten före början av oktober. Vid behov sänks också hastighetsbegränsningarna. NTM-centralen anser att situationen är mycket allvarlig. – CT

På NTM-centralen i Södra Österbottens webbsidor finns en karta över de vägavsnitt, där beläggningslappningar tillsvidare inte kommer att göras. Kartan finns här.