För fyra år sedan öppnade Linnea Strand butiken LivsVinn i Närpes. Ett företag vars koncept går ut på att tillvarata andra klassens grönsaker och en rad olika andra produkter som annars skulle slängas. För en månad sedan öppnade hon den andra butiken i Malax.
– Det kom länge förfrågningar om jag inte kunde öppna en butik längre norrut. Just det intresset spädde på tanken att göra det och till slut blev det så. Det känns jättebra, säger Linnea Strand.
I slutet av september öppnade företagaren Linnea Strand sin andra LivsVinn-butik i Malax. Den första öppnade dörrarna i Närpes 2019 och strävan att minska på det utbredda matsvinnet fortsätter därmed.
– Affärsidén att minska matsvinnet har tagits emot över förväntan i Närpes. Folk har tyckt om konceptet och det bästa är att se att jag har återkommande kunder. Det är ett gott tecken och även här i Malax börjar jag få en trogen kundskara, berättar hon.
Konceptet för LivsVinn går ut på att ta emot andra klassens grönsaker som gurka, tomat och paprika från växthusnäringen i Österbotten. Det är grönsaker som annars skulle slängas, men i stället för att göra det köper Strand upp dem och säljer dem till ett förmånligt pris.
– Förutom med växthusnäringen samarbetar jag med grossister och butiker från vilka jag köper livsmedel och andra produkter, vars bäst före-datum har gått ut. Jag samarbetar också med andra regionala livsmedelsproducenter, som till exempel Weekend Snacks.
Vill ha mer samarbete
Merparten av produkterna är lokala och utbudet varierar beroende på säsong. Importerad frukt säljs inte, men hon är ständigt på jakt efter nya samarbetspartners.
– I Närpes finns bara morötter och jag skulle gärna samarbeta med grönsaksodlare så att jag kan ta in andra rotsaker. Finns det potentiella odlare som är intresserade är det bara att ta kontakt med mig och bjuda ut, säger Strand.
Hur fungerar samarbetet med butiker som säljer vidare produkter till LivsVinn? Strand berättar att handeln ogärna säljer produkter, vars bäst före-datum har gått ut eller är på väg att göra det. Men i hennes koncept ingår att sälja sådana produkter.
– Livsmedel har två datum, bäst före- och sista användningsdag. Bäst före-datumet är bara en rekommendation av livsmedelsproducenten och en uppskattning av när produkten inte längre kan användas. Det finns ingen lag som säger att man inte får konsumera produkten efter att bäst före-datumet har gått ut, förklarar hon.
I stället för att kasta bort de varorna finns LivsVinn som alternativ.
– Alla butiker och grossister vill sälja sina varor före bäst före-datumet för annars förlorar de pengar. Men det är bättre för dem att i stället sälja dem vidare till ett lägre pris och mitt koncept går just ut på att ha produkter som har sämre klass, men det återspeglas också i priset.
Alla får inte sälja vidare
Men inte alla aktörer inom handeln är intresserade av att samarbeta. Strand berättar att samarbetet fungerar bäst med Keskos butiker, som har egna köpmän. Det har inte S-kedjan eller Lidl.
– Lidl är bra på att minska sitt svinn och det är också S-kedjan, men det betyder inte att det inte finns ett svinn. Men till skillnad från K-kedjans butiker blir det stopp på högre nivå om en S-butik i Vasa skulle vilja sälja till mig. Det är deras policy medan K-kedjans köpmän har mera frihet, menar hon.
Hon poängterar att alla aktörer inom handeln eftersträvar att minska matsvinnet.
– Men jag tycker ändå det är beklagligt att det fortfarande kastas mycket mat som fortfarande går hur bra som helst att äta. Speciellt när jag skulle ha ett intresse av att köpa upp en del och därmed minska svinnet ytterligare.
Ett mycket bra exempel på hur Strand gått in för att minska matsvinnet är hennes egen produkt soltorkade tomater. Den produkten görs på andra klassens tomater och blir nu till ett välsmakande tilltugg i stället.
Men hur mycket matsvinn har LivsVinn hittills räddat genom att köpa upp och sälja vidare?
– Sedan jag började 2019 uppskattar jag att vi har tagit tillvara och sålt vidare cirka 55.000 kilo gurka och över 40.000 kilo tomat. Det ger en fingervisning om att det handlar om stora mängder lokalt, säger hon.
En fördel med att nu ha två butiker är att produkterna kan fördelas mellan dem när det är högsäsong för växthusgrönsaker.
– Stundvis exploderar utbudet i butiken i Närpes och därför är det nu skönt att ha en butik till och samtidigt nå ut till en större kundgrupp som vill vara med och rädda de här varorna.
Uppgång när priserna började stiga
Har intresset för billiga livsmedel ökat i takt med inflationen?
– I början när det pratades mycket om den stigande inflationen i media såg jag en uppgång i min försäljning, men nu har det mattats av lite. Allmänheten har inte samma panik utan har anpassat sig till den rådande situationen och kanske lönerna också har stigit en aning, svarar hon.
Utbudet varierar och en produkt som finns i dag behöver inte vara tillgänglig i morgon. LivsVinn är mycket aktivt på sociala medier som Facebook och Instagram och därifrån får merparten av kunderna information om sortimentet.
– Det är mina huvudsakliga kommunikationskanaler och genom dem når jag många. Eftersom utbudet varierar kan det ibland vara först till kvarn som gäller, men det är mina kunder vana med.
Strand betonar att hon är öppen för olika samarbeten.
– Det behöver inte heller handla om stora mängder utan jag är öppen för det mesta. Däremot har jag inga möjligheter att ta emot färsk fisk, eftersom vi inte har tillräcklig kylkapacitet.