Vindkraft 1 A Webben
17 av vindkraftsparkens 21 vindkraftverk håller på att byggas, endast fyra betongfundament återstår att gjuta. Stickvägarna färdigställs också och huvudvägen får ett slitlager på våren. FOTO: Hans Vidbäck/Fortum
Skogsbruk Landsbygdsnäringar Tema

Kalax Vind Ab sysselsätter
många entreprenörer

De aktuella vindkraftsparker som byggs finns oftast på privata skogsmarker. I Kalax, Närpes sysselsätter Fortums vindkraftsprojekt lokala och regionala entreprenörer och företag.

– Fortum är byggaren av vindkraftsparken i Kalax medan huvudentreprenören är Suvic med Simons Infra Ab som underentreprenör. Företaget har i sin tur flera entreprenörer anlitade för olika arbetsuppgifter inom vindkraftsparken. Däribland K & D Häggqvist Ab, berättar projektutvecklingschef Hans Vadbäck.

– Vi sysselsätter elva lokala entreprenörer, men antalet personer med olika arbetsuppgifter är dagligen över trettio personer. Tidvis kan det vara över fyrtio personer som Simons Infra Transport basar för. Våra arbetsmaskiner finns också på JA-KO Betonis betongstation som är på våra ägor, säger Robert Simons.

JA-KO Betoni är ett regionalt företag med nyetablerad betongstation i Närpes. Företaget finns även etablerat i Vasa. Betongen till vindkraftsparkbygget förmedlas från Närpes men även från Vasa eftersom betongleveranserna måste säkerställas.

Noggrann planering

Huvudtransformatorn och elstationen kommer våren 2020, men före det måste avverkningar och vägbyggen liksom mellanspänningskabeldragningar och elkopplingar avklaras.

– Vindkraftsparken byggs på skogsmark nära befintliga och nybyggda skogsvägar. En huvudväg, Norrskogsvägen, har byggts och längs den går jordkablar som levererar elströmmen via elstationen med transformatorer. Parken omfattar nästan 3.000 hektar och cirka 250 markägare, som årligen får ett arrende när vindkraftsparken är igång i slutet av 2020, säger Hans Vadbäck.

Arbetsplaneringen och arbetsplatschefens roll i vindkraftsprojektet i Kalax är viktig när det krävs upphandlingar, budgeteringar och planeringar för olika kabeldragningar och terrängarbeten. I projektorganisationen sitter tiotalet chefer med olika ansvarsområden.

Enligt Hans Vadbäck har bergsprängningarna varit krävande eftersom man inte vet hur berget reagerar när det finns naturliga sprickbildningar i berget. Om det är lätt att spränga så är det desto svårare att spränga rätt, utföra sprängningen under kontrollerade former och att få det eftersträvade resultatet. Stenar kan flyga långt, så alla säkerhetsåtgärder måste tillämpas så att ingen människa skadas under sprängningen.

Vindkraft 2 Webben
Avverkningarna för vindkraftverken och den nya huvudvägen, Norrskogsvägen, inleddes i april och efteråt påbörjades vägbygget. Allt virke, ris och alla stubbar levereras till sina användare, förklarar och visar Hans Vadbäck och Dan Häggqvist. Vissa skogsvägar har krävt stora resurser och arbetsinsatser då bärigheten varit dålig.

Lokal entreprenör

Dan Häggqvist med firman K & D Häggqvist har varit med sedan mars 2018 när markundersökningar och grävarbeten utfördes för vindkraftverkens betongfundament.

– Det är intressant att följa med hur allt avancerar med byggandet av vindkraftsparken. Man ser dagligen hur allt ändrar när man sitter i grävmaskinen. Varje ställe inom parken har sina olikheter, han.

– På de vägar som byggts har en hel del grus gått åt men det har varit tacksamt att mycket stenkross har erhållits från bergssprängningarna.

Enligt Häggqvist putsas och iordningställs vägar och terrängen nästa sommar när vindkraftsparkens förberedelser skall vara klara och vindkraftverken börjar att monteras.

– Vår målsättning är att arbetet utförs med ett fullgott arbetsresultat. Därför är det viktigt att tidtabellen också håller och att vi jobbar på flitigt. Det är förstås tacksamt om vårt företag får möjligheten att vara med och bygga flera vindkraftsparker framöver, framhåller Dan.

– Nya vindkraftsparker kommer att byggas framöver och vindkraften har bra vind under vingarna så förhoppningar finns att nästa vindkraftsprojekt påbörjas inom en nära framtid. Man lär sig ständigt något nytt av dylika projekt, framhåller Hans Vadbäck.

– Det gäller att justera och ändra i planeringen och i terrängarbetet enligt behov och beakta möjliga förbättringar för skogsbruket. Skogsmarken är grundstenen för att bygga en vindkraftspark med nödvändiga vägförbindelser, poängterar han.