Rent Kopia
Enligt undersökningen är Hjärtbladsmärket mycket välkänt: 95 procent av de som deltog i undersökningen kände igen märket. Bland kvinnor var kännedomen om märket ännu högre, där 98 procent av kvinnorna som deltog i undersökningen kände igen märket.
Jordbruk SLC Marknad

Hjärtbladsmärket i framkant
när det gäller ansvar
och tillförlitlighet

Hjärtbladsmärket har återigen bekräftat sin position som en av Finlands mest prestigefyllda ursprungsmärkningar.

I en varumärkesundersökning som nyligen genomfördes av Taloustutkimus visar resultaten att Hjärtbladsmärket inte bara är välkänt och pålitligt, utan också utmärker sig när det gäller varumärkesbilden och kundnöjdhet.

Enligt undersökningen är Hjärtbladsmärket mycket välkänt: 95 procent av de som deltog i undersökningen kände igen märket. Bland kvinnor var kännedomen om märket ännu högre, där 98 procent av kvinnorna som deltog i undersökningen kände igen märket.

Kundnöjdheten över varumärket låg även på en hög nivå. Hjärtbladsmärket fick högst poäng av alla varumärken i undersökningen när det kom till viljan att rekommendera varumärket till andra jämfört med andra ursprungsmärken.

Hela 87 procent av deltagarna ansåg att kundnöjdheten var mycket god. Dessutom kom Hjärtbladsmärket på en andra plats när det gäller varumärkets popularitet jämfört med andra ursprungsvarumärken. Av undersökningen deltagare rekommenderar 59 procent Hjärtbladsmärkta produkter.

Ett pålitligt och ansvarsfullt ursprungsmärke

I undersökningen förknippades Hjärtbladsmärkets varumärkesbild i synnerhet med inhemsk produktion, kvalitet och säkerhet. Jämfört med andra ursprungsmärken fick Hjärtbladsmärket högsta poäng när det kommer till tillförlitlighet och ansvarsfullhet. Utöver detta uppfattade majoriteten av de som deltog i undersökningen att Hjärtbladsmärket är lättillgängligt och modernt.

 Användarna av Hjärtbladsprodukter ansåg också att Hjärtbladsmärkta produkter ger bäst valuta för pengarna jämfört med andra ursprungsmärkningar. Enligt undersökningen ansåg 72 procent av konsumenterna som använder produkter med Hjärtbladsmärkningen att de får bra valuta för pengarna, jämfört med andra ursprungsmärkningar där genomsnittet låg på 63 procent.

Hjärtbladsmärket är ett klart val för konsumenter som värdesätter ansvarsfullhet och inhemska produkter. Märket representerar finländsk kvalitet och hållbarhet. Undersökningens resultat bekräftar att användningen av märket på produkter sänder ett starkt budskap om tillförlitlighet och värderingar.

Ursprungsmärkning för finländska trädgårdsprodukter

Hjärtbladsmärket är en ursprungsmärkning för finländska trädgårdsprodukter – grönsaker, bär, frukt, matpotatis, blommor och plantskoleprodukter.

Hjärtbladsmärket är det enda märket som garanterar 100 procent inhemskt ursprung av en produkt. Hjärtbladsmärket får endast användas på produkter av extra eller första klass.

Odlare och packningsföretag som använder Hjärtbladsmärket på sina produkter har ingått ett avtal med Inhemska Trädgårdsprodukter rf om rätten att använda Hjärtbladsmärket. I avtalet förbinder sig odlarna och packningsföretagen att följa Kvalitetsgård-riktlinjer, i vilka särskild uppmärksamhet ägnas åt produktionens miljöpåverkan, de anställdas välbefinnande och produktsäkerheten.

Undersökningen har genomförts via Taloustutkimus Internetpanel. Undersökningen genomfördes 8.10-14.10.2024 där målgruppen var finländare i en ålder mellan 15-79 år. Undersökningen besvarades av 1.060 personer. Metoden och frågeformuläret är detsamma som i Taloustutkimus varumärkesvärderingskoncept, men den genomfördes separat som en ad hoc-undersökning.

Undersökningen beställdes av Inhemska Trädgårdsprodukter rf, vars medlemsorganisationer är Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f., Kauppapuutarhaliitto - Handelsträdgårdsförbundet ry och Frukt- och Bärodlarnas förbund r.f.