20170704 Ep 056103 C Gen 010
Är transparens på gott eller ont? Om detta grälade EU-parlamentet i veckan. FOTO: EU
Jordbruk EU Marknad

Hetsig debatt i
parlamentet om insyn
i studier om växtskydd

Ett förslag till mer insyn i tillståndsprocesser för livsmedel och växtskydd förorsakade ett ordentligt tumult i EU-parlamentet på tisdagen. Efter omröstningen tog rapportören Renate Sommer avstånd från slutresultatet.

EU-kommissionen vill förbättra insynen i tillståndsprocessen för bland annat livsmedelstillsatser, genteknik och växtskyddsmedel. Målet är att förbättra förtroendet för livsmedelsmyndigheten Efsa och EU:s tillståndsprocesser.

Kommissionen lade tidigare i år fram ett förslag till nya regler för tillståndsprocesserna. Den övergripande orsaken till transparensinitiativet är den olyckliga och konfliktspäckade omröstningen om glyfosat.

Hemlighetsmakeri ger upphov till misstro. Kommissionen vill därför förbättra tillgängligheten till studier som tillverkarna använder för riskbedömningen av nya produkter. Dessutom ska fler oberoende studier anlitas i mån av möjlighet.

Nu har förslaget hunnit till parlamentet, där det på tisdagen behandlades i plenum. I stort sett alla parlamentariker var eniga om att en djupare transparens bidrar till att öka förtroendet för tillståndsprocessen.

Transparens kan också utgöra risk

Oeniga var parlamentarikerna däremot om omfattningen av transparensen. Parlamentets föredragande rapportör Renate Sommer (EPP, Tyskland) föreslog att riskstudier som ligger som grund för en ansökan ska offentliggöras först i slutet av ansökningsprocessen.

Kommissionen vill däremot göra informationen tillgänglig i ett tidigt skede, genast då ansökningarna lämnas in. Förslagets motståndare och industrin har inte varit särskilt lyckliga över detta.

Enligt Sommer borde man tänka på industrins behov att skydda sina innovationer i tillräcklig utsträckning. I stället för att offentliggöra dokumenten då de lämnas in, borde man vänta med publiceringen tills Efsas slutliga ställningstagande är klart.

Sommer hänvisade till att detta är kutym i andra sammanhang. Bland annat arbetar den europeiska kemikaliemyndigheten Echa enligt detta mönster. Samma principer borde följaktligen också gälla för växtskyddsmedel och livsmedel.

Hon varnade för risken att de ansökande företagen kan lida skada av processen eller dra sig tillbaka, då konkurrenterna redan i ett tidigt skede kan skaffa information om en produkt i utveckling. EU:s tillståndsprocess är en lång historia, konstaterade Sommer.

Kan locka pirater från Kina

Sommers synpunkter vann förståelse i plenum av konservativa och en del liberala parlamentariker, men det räckte inte. En majoritet bestående av socialdemokraterna, de gröna och vänstern lämnade in ändringsförslag och röstade för omedelbar publicering.

De ansåg att komplett transparens bara kan garanteras om att alla och envar ges möjlighet att ta del av studierna och föra en diskussion om saken innan Efsa fattar sitt beslut. Kommissionens förslag innehåller dessutom ett visst skydd för ömtåliga data.

Till slut fick förslaget till publicering i början av ansökningsprocessen stöd av 427 ja-röster mot 172 nej-röster och 67 nedlagda röster. Nu går frågan till trepartsförhandlingar där kommissionen, parlamentet och rådet ska förhandla fram en kompromiss.

Efter nederlaget vill Renate Sommer inte längre kännas vid slutresultatet och kräver att hennes namn ska avlägsnas ur rapporten. Enligt Sommer öppnar modellen alla portar för pirater från hela världen som är ute efter att knycka idéer av innovativa EU-företag.

Risken är överhängande att konkurrenter från tredjeländer som Kina börjar sälja färdiga piratkopior långt före den långdragna tillståndsprocessen är färdig. Den europeiska produkten vore död redan innan den har hunnit godkännas av EU, tillägger Sommer.