Jordbruk EU

Gröna veckan i Berlin
blir digitalt arrangemang

Den internationella matmässan Grüne Woche arrangeras traditionellt i medlet av januari i Berlin. Snart bryts traditionen. Mässarrangörerna inskränker sig till ett digitalt arrangemang på grund av coronakrisen. Inte ens fackpubliken får tillträde.

Internationella delikatesser och gulliga kalvar är traditionella publikmagneter på den gröna veckan i Berlin. Årets upplaga drog omkring 400.000 personer och därtill 90.000 professionella mässbesökare.

I januari blir det tomt på mässområdet i Berlin. Tidigare på hösten hoppades arrangörerna ännu på en förenklad version av mässan, så att åtminstone professionella besökare skulle få tillträde.

Enligt denna modell skulle Grüne Woche genomföras tidtabellsenligt i januari 2021, men uteslutande riktas till en professionell publik. Konceptet byggde på ett renodlat Business-to-Business-arrangemang utan tillträde för allmänheten.

Mot bakgrunden av den hotande covid 19-situationen har arrangören Messe Berlin nu visslat av programmet. För säkerhets skull hade arrangörerna garderat sig med ett flexibelt koncept som nu gör det möjligt att förändra mässan från hybrid till digital med kort varsel.

Mässan arrangeras den 21 och 22 januari. Under mottot ”Rooting for Tomorrow” diskuterar experter olika frågor i anslutning till jordbruk och gastronomi. Mässan omvandlas helt enkelt till en TV-studio, säger projektledaren Lars Jaeger.

Presskonferenser, föredrag och diskussioner kommer att sändas direkt över nätet så att alla intresserade har möjlighet att följa programmet på hemdatorn. Men det ersätter förstås ingen riktig matmässa, där publiken kan provsmaka exotiska rätter på platsen.