Eko 1
Ekologisk, glutenfri havre är en hett eftertraktad råvara ute i världen.
Jordbruk EU Globalt

Fördubbling av
ekomarknaden
branschens mål

Den inhemska ekobranschen satsar på att fördubbla eko under nästa valperiod. Branschens nuvarande situation samt möjligheterna att uppnå målsättningarna diskuterades på ett seminarium på Ahlmaninstitutet i Tammerfors förra veckan.

– Ekogårdarnas lönsamhet är klart bättre än de konventionella gårdarnas, vilket redan i sig är en orsak att öka ekoproduktionen. Eko är också en växande marknad och en marknad som växer snabbare än den konventionella, säger Ahlmaninstitutets VD Timo Jaakkola. Han beklagar dock att stödpengar för närvarande inte finns för nya ekogårdar.

Överlag anser han att en fördubbling av ekomarknaden är fullt möjlig, men att det måste ske på marknadens villkor.

– Vi måste fokusera på lönsamhet och på att få ut fler ekoprodukter på marknaden. Ekostöden får inte bli en grundinkomstmodell för bönderna.

Alltför stor fokus på hemmamarknaden

Ett av problemen är enligt Jaakkola att vi i Finland har satt för stort fokus på hemmamarknaden och satsat för litet på exporten. Därtill är förädlingsgraden för låg.

Forskarna Anu Koivisto och Kauko Koikkalainen på Naturresursinstitutet presenterar resultaten av en färsk utredning som bekräftar att utmaningar finns.

– All tillväxt inom eko har i princip skett på vallsidan. Spannmålsarealerna har inte ökat nämnvärt på 12 år.

Enligt forskarna är det därför en stor utmaning om vi på fyra år ska lyckas fördubbla ekoproduktionen.

– Vi behöver i så fall många fler effektiva och marknadsinriktade ekogårdar. Arealerna borde fördubblas och likaså skördarna och priserna. Politiska insatser behövs också. De konventionella trädgårdproducenterna visar tyvärr inte något större intresse för att gå över till eko.

Eko växer i detaljhandeln

Ilkka Alarotu, kommersiell direktör för SOK:s detaljhandel och styrelseordförande för föreningen Pro Luomu, konstaterar å sin sida att ekoförsäljningen i detaljhandeln växer så det knakar.

– Tillväxttakten är i medeltal 12 procent i året. Försäljningen av ekolivsmedel har fördubblats på de senaste sex åren.

Enligt Alarotu blir inställningen till inhemsk mat, och speciellt ekologisk sådan, allt positivare.

– Hållbarhet är trendigt och folk oroar sig för klimatförändringen. Man vill göra val i matbutiken som motsvarar ens värderingar och det här syns speciellt bland unga konsumenter. Enligt undersökningen Suomi Syö 2018 väljer 38 procent av under 24-åringarna ekologiskt på grund av djurens välmående.

Det största hindret för att köpa ekoprodukter uppges vara priset.

– Under 60-åriga finländare uppger ändå att de väljer eko ifall produkten inte är mycket dyrare än en motsvarande konventionell.

Alarotu ser en stor potential i ekotrenden och konstaterar att S-gruppen skulle kunna sälja mycket mer inhemska ekoprodukter än i dag ifall tillgång fanns.

– Problemet är att det inte finns tillräckligt med produktutveckling på ekosidan inom olika segment. Ett bra exempel är bröd, där industrin inte alls har hoppat på ekotrenden trots att efterfrågan är stor.

Alarotu menar också att olika mjölkbaserade mellanmålsprodukter samt ekologiska charkuteriprodukter skulle ha bra åtgång.

Ilkka Alarotu Mars2019
Ilkka Alarotu kallar S-gruppen för Finlands största ekoaffär.

”Satsa på ekologisk, glutenfri havre”

Programdirektör Esa Wrang på Business Finland håller med Alarotu och konstaterar att efterfrågan på ekoprodukter ute i världen ökar.

– Att fördubbla ekoexporten är enligt mig en mycket anspråkslös målsättning. Men i Finland har vi tyvärr länge varit alltför fokuserade på hemmamarknaden.

Finlands ekoexport är idag värd mellan 25 och 30 miljoner euro och potentialen för att öka den är enligt Wrang mycket stor. Men för att lyckas behövs produkter.

– Vi har så många trumfer på hand: världens renaste grundvatten, ren mark och luft, för att inte tala om matsäkerhet, spårbarhet och innovativ produktutveckling. Dessutom spelar flera stora trender oss i händerna: konsumenterna vill ha trygg och säker mat. De vill också ha hälsosamma och rena samt ekologiska produkter.

Efterfrågan på eko är starkt växande både i Europa, USA och Asien. Ekoprodukter uppfattas som säkra, etiska, hälsosamma, kvalitativa, smakliga och exklusiva.

– Men det lönar sig att inte enbart fokusera på ekologiskt i marknadsföringen, utan också föra fram andra argument. Kombinationen ekologisk, glutenfri havre är ett bra exempel på en säljande kombination, tipsar Wrang.

Han konstaterar att efterfrågan på havre är en stark och ökande trend över hela världen.

– Ekologisk och glutenfri havre är något vi verkligen borde satsa på i Finland.

Också våra vilda bär och svampar från certifierade skogar är hett eftertraktade på exportmarknaderna.

Online matförsäljning kommande trend

Wrang listar åtgärder som borde vidtas för att öka ekoexporten:

– För det första behövs ett långsiktigt åtagande hos företagens ledning att verkligen satsa på exporten. Den ska sedan riktas till länder med en hög prisnivå, eftersom våra produkter är både högklassiga och innovativa. Därtill bör förädlingsvärdet för produkterna höjas och de ska designas specifikt för export. Vi exporterar alldeles för mycket råvara i dag.

Wrang uppmanar också företag och producenter att samarbeta kring exporten.

– En annan växande trend är att handla mat online. Därför lönar det sig att fundera på om man också kan sälja sina produkter via näthandeln.