Fazer Yosa siktar på att möblera om de nordiska marknaderna för havrebaserad veganmat. I Danmark kommer Fazer att konkurrera med tunga företag som norska Orkla-ägda Naturli Foods och svenska Oatly.
Fazer går ut med ett förnyat varumärke och flera nyhetsprodukter. Koncernen ser stor tillväxtpotential för havre och har gjort stora investeringar för att stimulera den globala efterfrågan på havrebaserade produkter.
Enligt en undersökning som Fazer har låtit genomföra i sex länder, upplever konsumenterna de nuvarande sortimenten som röriga. Växtbaserade produkter är svåra att få tag i och smaken är inte alltid den bästa.
Inom Fazer ser man ett globalt ökande intresse för havrebaserade produkter och är redo att driva på utvecklingen. Fastän marknaderna har börjat mättas, finns det en växande efterfrågan på innovativa och smakliga produkter.
Nordisk havre är en viktig trumf
Det är viktigt att produkterna tillverkas av nordisk havre, som anses vara den bästa i hela världen. Det noterar Heli Anttila som är direktör för Supply Change & Operations hos Fazer Lifestyle Foods.
Fazer Yosa har en gedigen bakgrund som den första havreprodukten på den finländska marknaden. Sortimentet utvecklas nu för den nordiska marknaden. De nya produkterna blir först tillgängliga i Danmark och kort därefter i Norge och Sverige.
På den danska marknaden lanseras sexton veganprodukter. Därmed får mejerisektorn och tillverkarna av vegana produkter ny konkurrens. I Danmark konkurrerar Fazer om kunderna med norskägda Naturli Foods och svenska Oatly.
Det danska nyhetsbrevet FødevareWatch har intervjuat skotten Neil Gregory, som är tillförordnad chef för Fazer Lifestyle Foods. Enligt Gregory gör konkurrenterna klokt i att ta den finländska aktören på allvar.
Enbart det faktum att vi går in på marknaden med ett stort antal produkter visar att vi tänker seriöst. Nu startar den första fasen av vår introducering på marknaden för veganprodukter, säger Gregory.
Han påminner om att Fazer är ett mycket stort företag som prioriterar växtbaserade innovationer. Investeringarna är därefter. I ett brett nordiskt sammanhang har koncernen ambitionen att bli en av de tre största aktörerna inom växtalternativ till mejerieprodukter.
Enligt Gregory förutsätter tillväxten ändå tålamod och investeringar i marknadsföring. Det kräver tid. Målet att få plats bland de tre stora aktörerna borde förverkligas inom tre till fem år. Mycket beror på hur marknaden för vegana mejerialternativ utvecklas.
Ska också ut i foodservice
Det handlar inte bara om konsumenter i detaljhandeln. Fazer siktar också på att expandera med egna kanaler till den strategiska foodservice-marknaden. För ändamålet kan Fazer bygga på sin en egen organisation för foodservice.
Som trumfkort anför Fazer fördelen med nordisk havre. Vegetayionsperioden ovanför den 60:e breddgraden är kort men intensiv. Det ljusa sommarhalvåret gör förhållandena unika. Tjälen under vintern håller jorden ren och sund.
Fazer grundade sitt nya affärsområde Lifestyle Foods för ett år sedan då företaget förvärvade Bioferme Oy, som är specialist på fermenterade havreprodukter. Bioferme hade redan tidigare infört varumärket Yosa i Finland.
En egen havrekvarn i Lahtis ska trygga produktionen. Kvarnen har gjort det möjligt att fördubbla kapaciteten för att tillfredsställa den tilltagande konsumtionen. Yosa-produkterna framställs av inhemsk råvara.