Jordbruk EU

EU främjar matexport
från uthållig produktion

EU-kommissionen anslår 182,9 miljoner euro för att främja exporten av jordbruksprodukter inom EU och till tredjeländer. Nytt är att produkterna ska stöda målen för den europeiska gröna given.

Till skillnad från tidigare kampanjer har kommissionen gått in för att prioritera ekologiska produkter, ekologiskt odlad frukt och grönsaker samt andra matvaror som produceras med uthålliga produktionsmetoder.

EU har i flera års tid främjat exporten av matvaror för att öka sektorns konkurrenskraft på den globala marknaden. Framöver ska kampanjerna också slå ett slag för uthållig matproduktion.

På detta sätt försöker kommissionen öka medvetenheten om de höga standarder som gäller för kvalitet och uthållighet inom EU. Den nya ramen utgår från kommissionens ”Från jord till bord”-matstrategi.

Enligt agrarkommissionär Janusz Wojciechowski fokuserar EU numera på hållbarhet. Strategin ska höja medvetenheten om EU:s kvalitetsprodukter både inom EU och ute i världen.

Ett hållbart jordbruk gynnar producenterna och höjer värdet på produkterna. Strategin för främjande åtgärder 2021 återspeglar EU:s växande ambitioner inom strategin för säljfrämjande åtgärder, påpekar Wojciechowski.

Nästan halva budgeten – 86 miljoner euro – kommer att användas för kampanjer som står direkt i linje med målen för den europeiska gröna given. Detta gäller särskilt Från jord till bord-strategin.

Aktionen omfattar bland annat en rad kampanjer om ekologisk odling. I samband med detta informerar EU om sin hållbara jordbruks- och livsmedelssektor och dess betydelse för klimatåtgärder och miljön.

Syftet är att öka medvetenheten om ekologiskt jordbruk och ökar samtidigt kunskapen om motsvarande märkning. I EU ska kampanjerna främja en hälsosam och balanserad kost genom konsumtion av färsk frukt och färska grönsaker.

Fokuserar på växande marknader

Kampanjerna ska dessutom informera om säkerhets- och kvalitetsstandarder samt mångfalden och de traditionella aspekterna hos EU:s jordbruksprodukter. Detta inbegriper EU:s kvalitetsordningar, exempelvis geografiska beteckningar.

Kampanjerna utanför EU prioriterar marknader med hög tillväxtpotential, såsom Japan, Sydkorea, Kanada och Mexiko. Detta ska främja konsumtionen av EU:s jordbruksprodukter och höja deras marknadsandel ute i världen.

Kommissionen lanserar en ansökningsrunda i början av 2021. Handels- och producentorganisationer samt liknande grupper kan därefter ansöka om finansiering och lägga fram sina förslag, uppger kommissionen.

Projekten kommer att bedömas utifrån klimat- och miljömålen i den gemensamma jordbrukspolitiken och den europeiska gröna given.