Som en del av beredningen av Finlands restaureringsplan ordnar jord- och skogsbruksministeriet, NTM-centralernas nationella klimatenhet och landsbygdsnätverket diskussionsmöten om framtidens torvmarker i Parkano, Siikalatva, Suomussalmi och Torneå den 28 oktober till 6 november. Anmälan är öppen till den 20 oktober.
Jord- och skogsbruksministeriet och miljöministeriet bereder för närvarande en nationell restaureringsplan för genomförandet av EU:s restaureringsförordning. Planen omfattar också förbättring av torvmarkernas tillstånd. Vid de regionala diskussionsmötena söker man lösningar för en hållbar användning av torvmarker och samlar in lokala synpunkter för att restaureringsplanen ska bli genomförbar och rättvis.
Diskussionsmötena ordnas på fyra orter: i Parkano den 28 oktober, i Siikalatva den 30 oktober, i Suomussalmi den 4 november och i Torneå den 6 november.
Arrangörerna önskar att särskilt jordbrukare i torvrika områden och aktörer inom torvbranschen, såsom torvproducenter och maskinföretagare, samt beslutsfattare på lokal nivå och landskapsnivå vill delta och diskutera framtiden för torvmarkerna och påverka beredningen av restaureringsplanen.
Utöver att diskutera får deltagarna också lyssna till presentationer om praktiska lösningar för att använda torvåkrar och minska utsläppen av växthusgaser samt lokala exempel på lyckad restaurering.
Diskussionsmötet i Parkano öppnas av jord- och skogsbruksministeriets kanslichef Pekka Pesonen och diskussionsmötet i Torneå av statssekreterare Päivi Nerg.
– Talarna använder också delvis svenska och det finns material på svenska, men man kan använda svenska i diskussion och i arbetsgrupperna försöker vi samla ihop svenska deltagare, påpekar informationssakkunnig Pekka Väisänen från ministeriet. – LF