Jordbruk Skogsbruk Maskin & teknik

Det kan bli ont om AdBlue

Bristen på ammoniak hotar inte bara gödselproduktionen. Snart kan det bli brist på dieseltillsatsen AdBlue, som används för avgasrening i nyare dieseldrivna fordon, inklusive traktorer och andra jordbruksmaskiner.

AdBlue är en tillsats som sedan ett antal år måste blandas i dieselbränslet i lastbilar, bussar och personbilar men också nyare traktorer och andra dieseldrivna arbetsmaskiner inom jordbruket.

Vätskan är en syntetisk 32-procentig urealösning som används för efterbehandling av avgaser i en SCR-katalysator. I processen omvandlas dieselmotorns kväveoxider till ofarligt väte och kväve. AdBlue matas i små mängder in i systemet från en separat tank.

I gaskrisens spår hotar nu en brist på AdBlue, som enligt det tyska automobilförbundet ADAC riskerar att stoppa den lagliga användningen av AdBlue-förpliktade dieselfordon i EU-området.

Vid framställning av ammoniak används naturgas som blir allt dyrare. En stor del av företagen som producerar ammoniak har reducerat eller stoppat framställningen av ammoniak av kommersiella skäl. Produktionen har blivit för dyr.

De tyska transportföretagen har redan slagit larm, eftersom transporter med dieselbilar skulle bli olagliga utan AdBlue i avgasernas reningsprocess. I princip skulle detsamma också gälla jordbruksmaskiner som använder AdBlue.

De tyska distributörerna av oljebaserade bränslen har åtminstone inte ännu stött på några svårigheter med anskaffningen av AdBlue. Företagen uppger emellertid att de noga följer situationen och den aktuella utvecklingen.

Risken för kännbara prishöjningar betecknas däremot som stor. I Tyskland har priset på AdBlue redan börjat stiga. Branschens organisationer efterlyser EU-regler som skulle garantera försörjningen med AdBlue i alla lägen.

Läs också: Gödselkrisen kan medföra sämre skördar och matbrist