14435872625 1F649Aa619 O
En betydande del av den brittiska varutrafiken till och från EU transporteras via hamnen i Dover. Näringslivet befarar kaos om brexit blir verklighet. FOTO: Port of Dover
Jordbruk EU

Britterna bekräftar
kaosrapport om Brexit

Allmän oro, en knappare livsmedelsförsörjning, hamstring och höjda priser kan bli följden då Storbritannien lämnar EU. Det framgår av en studie som dem brittiska regeringen nu har offentliggjort.

Relationerna mellan den brittiska regeringen och EU är lika ansträngda som tidigare och ingenting tyder på bättring. Premiärminister Boris Johnsons besök hos EU:s ledare har varit allt annat än framgångsrika.

Kommissionens avgående chef Jean-Claude Juncker tog diplomatiskt emot Johnson förra veckan i Bryssel, men träffens resultat var magra. Juncker upprepade EU:s ståndpunkt att bollen ligger hos britterna. Men inga nya förslag på den fronten har dykt upp, tillade han.

Efter träffen med Juncker prövade Johnson sin lycka hos Luxemburgs regeringschef Xavier Bettel, men tillställningen slutade pinsamt. En kraftigt buande skara åhörare fick Johnson att ta till schappen från tillställningen.

Xavier Bettel måste ensam informera pressen om resultaten av samtalet. Utbytet var magert. En kortfattad Bettel förundrade sig över Johnsons planlösa politik bara några veckor innan brexit ska förverkligas.

På tisdagen öppnade högsta domstolen sin förhandling som ska granska Johnsons kompetens att skicka parlamentet på ett fem veckor långt höstlov. Under tiden bereder sig britterna på en hård brexit.

Hårda tider är att vänta

Det kan bli hårda tider för britterna, om ingen överraskande lösning dyker upp den närmaste tiden. Det framgår ur regeringens dokument Yellowhammer, som förutspår tuffa tider efter brexit.

Rapporten läckte ut till pressen redan i augusti (LF 34) men avfärdades då av regeringen som ”föråldrad”. Efter påtryckningar från parlamentet, måste regeringen nyligen offentliggöra sitt dokument.

Rapporten varnar för avbrott i hanteringen av gods i hamnen i Dover och andra viktiga importhamnar. Lidande blir framför allt försörjningen med färska livsmedel. Det kan också bli ont om viktiga nyckelingredienser för livsmedelskedjan.

Problemen torde inte direkt leda till knapphet på livsmedel, men regeringen utgår från ett krympande utbud som hotar att reducera urvalet av de mest varierande produkter. Sannolikt stiger priserna på mat.

Transporterna över den engelska kanalen kan störas under flera månader på grund av långa väntetider. Studien varnar dessutom för protester och social oro om livsmedel, mediciner och bränsle börjar tryta.

Ökad beredskap i franska hamnar

I väntan på konkreta förslag från London har den franska tullen anställt 700 personer för att trygga en möjligast störningsfri exporthandel. Det meddelar landets budgetminister Gérald Darmanin.

De största problemen inom varutrafiken väntas i hamnen i Calais. Där har ministeriet arrangerat en storövning för personalen. Störningar kan inte undvikas, men myndigheterna försöker med alla medel hålla trafiken någorlunda flytande.

Vi förbereder oss för en brexit utan avtal, säger Darmanin. Då gäller det att klara av de omkring 80 miljoner lastbilstransporter som årligen passerar franska hamnar på väg mot Storbritannien.

Enligt ministeriet exporterar minst 100.000 franska företag varor till Storbritannien. Därtill kommer transporterna från Tyskland och Spanien, som mestadels också skeppas över den engelska kanalen via franska hamnar.

Med en avtalslös brexit blir Storbritannien administrativt sett en lika avlägsen marknad som Sydafrika. Frankrike försöker därför etablera en ”smart gräns” med elektronisk tulldeklarering för att undvika omöjliga köer i hamnarna.

Budgetminister Darmanin framhåller att de flesta exportörer är mellanstora företag. Det ligger i Frankrikes intresse att exporten löper möjligast smidigt också i fortsättningen. Det tjänar alla på.

Men de skärpta nya tullreglerna drabbar också europeiska storindustrier som Airbus. Vingarna till flygplanen från Airbus tillverkas i koncernens anläggningar i Broughton i Wales. Om Brexit blir verklighet, måste tillverkningen flyttas, varnar Airbus.