Mtl Ymw1 Kpm9 Ph6 Za Xgn6 Mqzgefj Ha Ui Nqe J8 Wzc Xcq Da
Djurtransportfartyget Elbeik byggdes 1967 och är registrerat i afrikanska Togo. FOTO: AWF
Jordbruk EU

Boskap kryssade runt
i veckor på Medelhavet

Sammanlagt 2.670 nödställda kor och tjurar har nyligen kryssat i flera veckors tid utan mål kring Medelhavet i två transportfartyg. Boskapen var ursprungligen på väg från Spanien till Libyen, men vägrades lossning i huvudstaden Tripoli på grund av misstänkt blåtungesjuka.

Den brittiska tidningen The Guardian rapporterade nyligen om den långa resan, som startade några dagar före julen 2020. Då lade de båda transportfartygen, Togo-flaggade ”Elbeik” och ”Karim Allah” (libanesisk flagg) ut från Spanien.

Fartygens destination var Libyens huvudstad Tripoli, men dit kom boskapen aldrig fram. Först i medlet av februari fick djurskyddsorganisationen Animal Welfare Foundation (AWF) nys om fartygens långa irrfärder och slog larm.

Elbeik var lastat med 1.776 nötkreatur medan Karim Allah hade lastat 895 djur. Under överfarten till Libyen konstaterades blåtungesjuka hos boskapen ombord på båda fartygen, vilket också rapporterades till land.

Två månaders odyssé till sjöss

Blåtunga är en virussjukdom som ofta förekommer i Medelhavsområdet, men kan också påträffas på nordligare breddgrader. Sjukdomen sprids huvudsakligen av svidknott och är inte farlig för människor. Smitta kan sluta dödligt för nötkreatur.

Rapporterna om blåtunga ledde till att de libyska veterinärmyndigheterna vägrade att släppa fartygen till hamnen i Tripoli. De spanska myndigheterna hävdade att boskapen hade lämnat landet med friskintyg och ville inte heller veta av transporterna.

Det blev början på en två månader lång odyssé från hamn till hamn i Egypten, Cypern, Turkiet och Italien utan tillstånd att lägga till. Under den långa resan började förråden av vatten och foder småningom tryta och nöden tilltog ombord.

Då Karim Allah låg utanför den italienska kusten utverkade Animal Welfare Foundation ett tillstånd för veterinärer att gå ombord och se till djuren. Elbeik hade lagt sig för ankar utanför Famagusta på Cypern men ingen fick gå i land.

AWF lyckades till slut utverka tillstånd för Karim Allah att lägga till i spanska Cartagena. Enligt spårningsappen Marinetraffic låg fartyget ännu på tisdagen förankrat utanför hamnen. Elbeik låg fortfarande för ankar utanför Famagusta.

Djurskyddsorganisationerna påpekar att fallen på intet sätt är ovanliga. De långa transporterna urartar mestadels till rena kvalet för boskapen. De lagstadgade föreskrifterna är otillräckliga. Djuren utsätts för ett svårt lidande.

Transporterna är en långkörare i EU

Långa djurtransporter har i flera decennier diskuterats inom EU. Rapporterna om transportfartygens odysséer i Medelhavet har redan givit eko i EU-kretsar. Enskilda EU-parlamentariker har tagit initiativ till förbättringar.

Enligt FN-organisationen FAO står EU för 80 procent av alla långa, gränsöverskridande djurtransporter i världen. Under 2019 transporterades 1,8 miljarder höns, grisar, får och nötdjur till länder utanför EU.

Enligt den österrikiska EU-parlamentarikern Harald Wilimsky har långa djurtransporter en koppling till EU:s subventionspolitik. Boskap som transporteras från EU till Mellanöstern eller Nordafrika blir ofta billigare för mottagaren än boskap från det egna landet.

Därmed uppmuntrar EU till onödigt djurplågeri. Wilimsky anser att de nuvarande bestämmelserna från 2005 är otidsenliga. Så länge djurskyddsbestämmelserna är slappa, borde transporter till länder utanför EU förbjudas.