Akkukerays 2 Webben
I Finland samlas årligen 18.000-19.000 ton blyackumulatorer in, av vilka ungefär hälften av Suomen Akkukeräys. Enligt uppgifter från organisationen International Lead Association återvinns över 95 procent av blyet. Det är en högre procent än andra metaller eller material, såsom papper eller glas. Som ett resultat är blyet i över hälften av de blyprodukter som produceras i dag återanvänt.
Maskin & teknik Tema

Blybatteriets oändliga kretslopp

När blybatteriet gjort sitt kan en stor del av det återanvändas. Suomen Akkukeräys är en av aktörerna som samlar in blybatterier – och den enda i Norden med eget krosseri.

– Bly är såtillvida ett bra grundämne att det kan återanvändas gång på gång utan att kvaliteten försämras. Blyåtervinningen är också bra organiserad, till exempel i jämförelse med litiumbatterier, säger Kustaa Keskitalo.

Han ansvarar för Suomen Akkukeräys inköp och är kontaktperson för den som vill bli av med gamla batterier.

– Vi samlar in gamla blybatterier i hela landet med undantag av Åland. Våra kunder är dels verkstäder och skrotupplag, dels privatkunder. Vi hämtar upp batterierna om det rör sig om minst tio stycken. För en privatkund kan det alltså löna sig att samarbeta med grannar för att få ihop en större mängd batterier, tipsar Kustaa.

Någon minimimängd för antalet batterier man tar emot har man inte – den som själv sköter transporten kan hämta enstaka batterier till anläggningen Raumo.

– Vi betalar för batterierna, men om någon kommer med bara ett batteri brukar vi ge ett kaffepaket.

För större mängder batterier baserar sig ersättningen på det gällande blypriset på världsmarknaden.

Akkukerays 3 C Webben
För transport till krosseriet i Raumo samlas batterierna in i stora plastlådor som fyller UN-normerna för farligt gods för att förhindra läckage, berättar Kustaa Keskitalo.

Eget krosseri trumfkort

Suomen Akkukeräys drivs av familjen Keskitalo och har sina rötter i Rauman Romu Oy.

– Min morfar utvecklade 1984 ett insamlingssystem för blybatterier. Före det var det vanligt att batterierna söndrades på verkstäderna och man plockade ut blyet där, berättar Kustaa.

År 1989 grundades Suomen Akkukeräys som koncentrerade sig enbart på batterier och 2000 satsade man på en ny batterikross.

– Efter min morfars bortgång 2008 togs krossen ur bruk fram till 2016, när min mor Kristiina övertog verksamheten. Hon beslöt att starta upp krossen igen och den är vårt trumfkort idag – det finns ingen motsvarande i hela Norden.

Akkukerays 1 Webben
Batterierna matas manuellt på bandet upp till krossen, men resten av separeringen sker automatiskt. I krossen söndras batteriet, de olika fraktionerna separeras och tillvaratas för återbruk.

Själva krossningen och separeringen av de olika fraktionerna sker automatiskt, men krossen fylls på manuellt. När batterierna åkt in i krossen söndras de och fyra komponenter återvinns: blynät, blypasta, hårdplast och mjukplast.

– Batteriernas svavelsyra återvinner vi inte, den är för svag för att direkt duga till nya batterier eller för metallindustrins behov, säger Kustaa.

I dagsläget tar Fortum hand om syrans neutralisering, men Suomen Akkukeräys har ansökt om tillstånd för en neutraliseringsanläggning för att behandla svavelsyran själv.

– Neutraliseringen skulle möjliggöra att vi kan släppa ut vätskan i avloppsnätet, säger Kristiina Keskitalo, verkställande direktör.

Akkukerays 4 Webben
Alla blybatterier är konstruerade på samma sätt, vilket underlättar återvinningen. På bilden blynät, som är en av de fyra fraktionerna som fås när batterierna krossas. De tre andra är blypasta, hårdplast och mjukplast. Det mesta används för att göra nya batterier.

Skeppas iväg för att komma tillbaka

Suomen Akkukeräys driver sin verksamhet under Finlands miljöcentrals övervakning, då bly är en tungmetall. Eftersom inga motsvarande anläggningar finns i Finland dröjer olika beslut ofta länge i brist på tidigare erfarenhet.

Fraktionerna som separerats från batterierna – bly och plast i olika former – skeppas ut från landet eftersom ingen inhemsk industri behöver dessa. En del av detta kommer senare tillbaka omstöpta till nya batterier.

– Tidigare betraktades vår verksamhet som internationell avfallstransport, vilket kräver tillstånd. Vi fick jobba för att få så kallad End of waste-status, vilket innebär att fraktionerna klassas som sekundär råvara i stället för avfall. Statusen medför att transporterna blivit lättare och varorna har friare rörlighet, berättar Kristiina.

Vid företaget arbetar förutom Kustaa och Kristiina sju andra personer.

– I dag samlar vi in och krossar ungefär hälften av blybatterierna i Finland och jag tror att vi kommer att växa. Vi har till exempel fått förfrågningar från Sverige, säger Kustaa.

Akkukerays 5 B Webben
Den krossade hårdplasten återanvänds till exempel till skal för nya batterier. Suomen Akkukeräys anläggning ligger i Raumo hamn, varifrån råvarorna åker iväg för återbruk utomlands.

Bly används främst i ackumulatorer, till exempel i bilbatterier eller för att lagra sol- och vindenergi. 

Bly är också en viktig komponent till exempel i strålskyddsutrustning, olika rullvalsade och pressade produkter, ammunition samt olika pigment och föreningar.

Globalt är blyinsamligen organiserad och i över hälften av de blyprodukter som produceras i dag används återanvänt bly.

Akkukerays 5 C Webben
I år fick den gamla krosshallen nya isolerade väggar, vilket gör att den italienska krossen nu kan köras också i hård kyla och verksamheten pågå året runt.